Vi ønsker også å takke for at departementet i så stor grad har involvert de ulike aktørene, og ivaretatt flere innspill Pedagogstudentene har kommet med i prosessen. Og takke for at vi i dag får komme med en kommentar til dette viktigearbeidet.
Først til gladnyheten. Vi stiller oss bak de fire overordnede målene forlærerutdanningene.
Pedagogstudentene vilha:
Studieprogrammer som er faglig krevende oggivende
Faglig sterke og godt organisertelærerutdanningsmiljøer
Kunnskapsbaserte og involverte samarbeidspartnere i barnehagesektoren ogskolesektoren
Stabilt og gjensidig utviklende samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene, barnehagesektoren ogskolesektoren
Hovedgrunnene til at vi stiller oss bak de overordnede målene erflere.
Våre utdanninger skal være fremtidsrettede og sikre at vi får nødvendig kunnskap, ferdigheter og kompetanse til å møte hver elev og hvert barn i en mangfoldig skole og barnehage. Hensynet til barnet og eleven skal stå i sentrum, og dette er avgjørende når vi definerer kvaliteten på våreutdanninger.
Derfor vil vi at våre utdanninger skal være faglig krevende og givende. Vi vil ha faglig sterke og godt organiserte lærerutdanningsmiljøer. Vi vil at det skal være et likeverdig, stabilt og godt samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og skole- og barnehagesektoren, der skole- og barnehagesektoren er mer involvert enn idag.
Lek, læring, utvikling og danning er kompliserte prosesser.