AddToAny

Velseilende husbåt

Moody 45 er et helt nytt seilbåtkonsept, bygget etter hvordan folk flest bruker en turseiler. Vi har prøveseilt den hypermoderne motorseileren. Årets mest spennende seilbåt.
Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 11 år tilbake og funnet en test av Sunbeam 34. Testen var publisert i Seilas nummer 5-2008, og ble skrevet og utført av Axel Nissen-Lie.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Moody 45 er den første modellen ut fra Hanseverftet etter at tyskerne kjøpte merkevaren fra England. Båten er både innovativ og radikal. Vi ble invitert ned til Hanse- verftet i Greiswald for å prøveseile båten i april. Båten ble seilt under lette vindforhold i le av Tysklands største øy, Rügen.

På ett plan

Moody er bygget nesten som en motorbåt. Det unike er at salongen og cockpiten er på samme plan, og ute og inneområdet smelter i hverandre. I dag er det bare på katamaraner du finner samme funksjonalitet om du vil ha mast på båten. Designkonseptet er ikke nytt. Dufour prøvde på det samme med sin Atoll-serie for ti år siden, men båtene ble satt ut av produksjon etter få år. Sjansene er store for at Moody vil gjøre større suksess. Atoll var utviklet for varme strøk, mens Moody vil også fungere bra i kaldt farvann som på Vestlandet. Markedet er nå også mer vant med båter med høyere fribord og ukonvensjonelle linjer.

Leielighet på vannet

Moody er bygget mer som en moderne leilighet hvor cockpiten blir en terrasse. Med store vindusflater og 360 graders utsyn blir salongen nesten som en overbygget cockpit. Forskjellen mellom ute og inne er minimal. Det er først når du skal sove at du går ned i båten. På den måten blir oppholdsrom og soverom naturlig avskilt slik som i et hus. Moody er et imponerende stykke arkitektur utviklet rundt hvordan en båteier som regel bruker en båt. En smart flytende leilighet.

Motorseiler

Motorseilere var populære på 70-tallet. Gode bobåter som gikk godt for motor, som man også kunne gli avgårde med for seil når man hadde god tid. På mange måter er Moody 45 en moderne utgave av Nauticat 44. Mens Nauticat hentet inspirasjon fra skøyter, minner Moody mer om en moderne motorbåt. Likhetene med Fjord 40 Cruiser er slående. Det er nesten slik at verftet kunne tatt av masten på Moody 45 og solgt den som Fjord 45.

Glir lett

Mine forventninger til seilegenskapene var ikke all verden. Båten er rigget som en Hanse med en liten selvslående fokk. Bra for tøft vær tenkte jeg, men litt puslete for lett vind. Vi kjøper seilbåter for å ha ferie, og ikke noe er mer avslappende enn å gli avgårde i lett vind på nesten flatt vann. Jeg synes derfor det er en god idé å ha en båt man kan seile i lett vind også. Den lette vinden vi hadde utenfor Tyskland var derfor en tøff utfordring for Moody. Vinden var fra fire til seks knop uten en bølge.

Vi skled avgårde nærmest uten krengning. Båten har foldepropell og var selvfølgelig helt ren under vann. På kryss kom vi opp i fire knop, med brukbar høyde, ca 45 grader på vinden. Vi heiste gennakeren på slør og lens. For å få fart måtte vi skjære til. På ca 120 grader sann vind var den effektive vinden langt foran midten, og vi så loggen på fem knop på det meste.

Engelske Yachting Monthly fikk prøveseilt båten under tøffere forhold. De var også positivt overrasket over seilegenskapene. De seilte båten i 13 til 16 knops vind og hadde 8,3 knop på loggen på det meste. De skriver at det ikke var like komfortabelt om bord når båten krenger kraftig.

Panserskip

Min russiske kollega, Arthur Grohkoki fra Katera Yacht, som prøveseilte sammen med Seilas hadde tydeligvis ikke glemt krigen. Han mente at han så klare likheter med Moody og Fjord

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

Det blir bare mindre justeringer for klassen som bestemmer båtene i Vendee Globe. Båter som vil bli mer bærekraftige.
SEILmagasinet 19.05.2021
Tomas Mathisen og Jeppe Nilsen trener for fullt, men mangler sponsorer.
SEILmagasinet 18.05.2021
Olympic 32 er utviklet som et forslag for mixed doubbelhanded i OL 2024. Båten skal bygges i et nytt materiale.
SEILmagasinet 18.05.2021
Sammen med Alf Magne Andersen vant Børre Søraas-Sæther sin klasse i Skagen Trøsten og rykket med det innpå sønn og far Yngve og Asbjørn Lønmo som ligger i têt på SEILmagasinet shorthanded-ranking.
SEILmagasinet 18.05.2021
World Sailing fikk støtte på dagens rådsmøte. Council (Rådet) er World Sailings høyeste beslutningsorgan.
SEILmagasinet 14.05.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt