Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Moody 45 er den første modellen ut fra Hanseverftet etter at tyskerne kjøpte merkevaren fra England. Båten er både innovativ og radikal. Vi ble invitert ned til Hanse- verftet i Greiswald for å prøveseile båten i april. Båten ble seilt under lette vindforhold i le av Tysklands største øy, Rügen.
På ett plan
Moody er bygget nesten som en motorbåt. Det unike er at salongen og cockpiten er på samme plan, og ute og inneområdet smelter i hverandre. I dag er det bare på katamaraner du finner samme funksjonalitet om du vil ha mast på båten. Designkonseptet er ikke nytt. Dufour prøvde på det samme med sin Atoll-serie for ti år siden, men båtene ble satt ut av produksjon etter få år. Sjansene er store for at Moody vil gjøre større suksess. Atoll var utviklet for varme strøk, mens Moody vil også fungere bra i kaldt farvann som på Vestlandet. Markedet er nå også mer vant med båter med høyere fribord og ukonvensjonelle linjer.
Leielighet på vannet
Moody er bygget mer som en moderne leilighet hvor cockpiten blir en terrasse. Med store vindusflater og 360 graders utsyn blir salongen nesten som en overbygget cockpit. Forskjellen mellom ute og inne er minimal. Det er først når du skal sove at du går ned i båten. På den måten blir oppholdsrom og soverom naturlig avskilt slik som i et hus. Moody er et imponerende stykke arkitektur utviklet rundt hvordan en båteier som regel bruker en båt. En smart flytende leilighet.
Motorseiler
Motorseilere var populære på 70-tallet. Gode bobåter som gikk godt for motor, som man også kunne gli avgårde med for seil når man hadde god tid. På mange måter er Moody 45 en moderne utgave av Nauticat 44. Mens Nauticat hentet inspirasjon fra skøyter, minner Moody mer om en moderne motorbåt. Likhetene med Fjord 40 Cruiser er slående. Det er nesten slik at verftet kunne tatt av masten på Moody 45 og solgt den som Fjord 45.
Glir lett
Mine forventninger til seilegenskapene var ikke all verden. Båten er rigget som en Hanse med en liten selvslående fokk. Bra for tøft vær tenkte jeg, men litt puslete for lett vind. Vi kjøper seilbåter for å ha ferie, og ikke noe er mer avslappende enn å gli avgårde i lett vind på nesten flatt vann. Jeg synes derfor det er en god idé å ha en båt man kan seile i lett vind også. Den lette vinden vi hadde utenfor Tyskland var derfor en tøff utfordring for Moody. Vinden var fra fire til seks knop uten en bølge.
Vi skled avgårde nærmest uten krengning. Båten har foldepropell og var selvfølgelig helt ren under vann. På kryss kom vi opp i fire knop, med brukbar høyde, ca 45 grader på vinden. Vi heiste gennakeren på slør og lens. For å få fart måtte vi skjære til. På ca 120 grader sann vind var den effektive vinden langt foran midten, og vi så loggen på fem knop på det meste.
Engelske Yachting Monthly fikk prøveseilt båten under tøffere forhold. De var også positivt overrasket over seilegenskapene. De seilte båten i 13 til 16 knops vind og hadde 8,3 knop på loggen på det meste. De skriver at det ikke var like komfortabelt om bord når båten krenger kraftig.
Panserskip
Min russiske kollega, Arthur Grohkoki fra Katera Yacht, som prøveseilte sammen med Seilas hadde tydeligvis ikke glemt krigen. Han mente at han så klare likheter med Moody og Fjord