«Lesingens krise, lesningen stuper, vi er bekymret for barns lesevaner.» Avisoverskriftene fra de siste årene er tydelige. Norske barns leseevne og leseglede går nedover, ifølge den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS, som ble lagt frem den 16. mai. Av 65 land som er med i PIRLS 2021, er Norge det landet hvor elevene rapporterer lavest leseglede, og omtrent en femtedel av de norske tiåringene har svake leseprestasjoner, men er likevel over gjennomsnittet.
Dette kan snus, mener Bærum Biblioteks Venner, som i samarbeid med Bærum bibliotek Bekkestua inviterte politikere fra ni partier til debatt onsdag 30. august med Anne Jortveit som debattleder. Alle takket ja til invitasjonen.
«Hva i all verden trenger du disse idiotiske bøkene for?» innleder Beatrice Troxler Aarøe, leder i Bærum Biblioteks Venner. Ordene er fra Matilda av Roald Dahl. Hun spurte deretter retorisk: - Ønsker vi god forestillingsevne, evne til refleksjon og kritisk tenkning?
Alle i panelet hadde synspunkter på dette, men det er mest riktig å innlede med de tre ungdommene med ekspertise på leselyst. De tre gikk helt opp til politikerne, ansikt til ansikt, med ryggen mot publikum.
Elever kjemper for skolebiblioteket
Det var Nora Must, som tidligere i år, 12 år gammel, utfordret Høyre i et innlegg i lokalavisa Budstikka der hun ville ha svar på hvorfor politikerne kutter i skolebibliotekene. Hun hadde hørt at bibliotekaren på deres skole bare ville være til stede en og en halv dag i uken.
- Vi synes skolebiblioteket er så viktig - og jeg har alltid syntes det så hyggelig ut, og vi ønsker at alle kunne ha det sånn, sier Nora ivrig.
- Man blir litt overrasket når læreren på ungdomsskolen ikke tror at vi klarer å lese sammenhengende i 20 minutter, sier en av jentene, som var med på å skrive leserinnlegg om skolebiblioteket allerede som 6.-klassing.
Selv om de synes det er en bedring i 8. klasse, fremhever de at offentlige bibliotek ikke kan erstatte opplevelsen av å ha «sin egen» bibliotekar.
- Vi kjenner dem ikke, og de vet ikke hva vi heter engang, sier Therese.
- Hun forbedrer leselysten vår og er interessant å snakke med. Hun gir veldig gode boktips. Vi lever oss helt inn i bøkene som hun leser for oss, sier jentene om s