NJF-magasinet
22.02.2017
- Vi er veldig spente. Flere aktører på skinnene vil kunne skape problemer for toglederne, sier Rune Dahlen, leder i Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon (LTTA).
- Men samtidig er det mye vi ikke vet ennå, fordi det er så lite håndfast, legger han til.
Hvis regjeringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får det som de vil, kommer det til å bli atskillig flere selskaper som skal kjøre persontrafikk på norske skinner i løpet av de neste årene. Det kan by på utfordringer.
- Vi har togledere som har jobbet i Sverige. De sier at slik det er der, er ikke en ønsket situasjon, sier han.
I dag, med NSB og Flytoget som to eneste aktører, kan toglederne se på helheten når de skal ta avgjørelser. For eksempel kan et lokaltog holdes igjen for å sørge for at et forsinket dagtog til Trondheim rekker å kjøre inn tapt tid. Men hadde lokaltoget tilhørt et annet selskap, kunne en slik avgjørelse ført til klager og krav om økonomisk kompensa
Les opprinnelig artikkelHvis regjeringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får det som de vil, kommer det til å bli atskillig flere selskaper som skal kjøre persontrafikk på norske skinner i løpet av de neste årene. Det kan by på utfordringer.
- Vi har togledere som har jobbet i Sverige. De sier at slik det er der, er ikke en ønsket situasjon, sier han.
I dag, med NSB og Flytoget som to eneste aktører, kan toglederne se på helheten når de skal ta avgjørelser. For eksempel kan et lokaltog holdes igjen for å sørge for at et forsinket dagtog til Trondheim rekker å kjøre inn tapt tid. Men hadde lokaltoget tilhørt et annet selskap, kunne en slik avgjørelse ført til klager og krav om økonomisk kompensa