Leder for Studentparlamentet ved UiO, Hans Christian Paulsen, finner det naturlig at det er pedagogene som innfører automatisk begrunnelseførst:
- Automatiskbegrunnelse er jo bra for læringsutbyttet til studentene, sier han tilKhrono.
Undervisningsleder Kirsti Lyngvær Engelien ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning bekreftet dette tilUniforum i fjor, dahun fortalte at alle partene i prosessen menteat automatisk begrunnelse gaet positivt læringsutbytte.
Alle var happy med førstepilot
I juni i 2015 skrev Runar Bjørkvik Mæland, daværende studie- og læringsmiljøansvarlig i Studentparlamentet ved UiO, i et innlegg i Khrono at studentene ikke bare burde få vite hvilke karakterer de hadde fått, men ogsåhvorfor.
Videre viste han til at evalueringen av prøveprosjektetmed automatisk begrunnelse på eksamen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning,viste heller lovenderesultater:
Studentene var fornøyde med å få en kvalitativ tilbakemelding sammen med karakteren, administrasjonen var fornøyd med at alle studentene fikk samme klagefrist, og at de slapp å purre sensor