Fra null til fire millioner kunder på fire år. Det er fasiten for Revolut, mobilbanken som har tatt England med storm. I Norge har det gått tregere. Høsten 2017 regnet selskapet med å ha 50 000 brukere innen årets slutt. I fjor høst var målet 30 000 ved inngangen til 2019. Fasiten i dag er at Revolut nærmer seg 22 000 kunder.
- Vi startet satsingen i Norge for alvor i september 2018 og har hatt gode resultater etter det. Men vi ser at det norske markedet er konservativt. Det er vanskelig å få med hverdagsbrukeren, sier Espen Myklebust, landssjef for Revolut i Norge og foreløpig eneste ansatte her i landet.
Det norske markedet er konservativt
Han har tro på at det skal løsne ordentlig fremover.
- Vi har fått en god base nå og ut fra den skal vi vokse ytterligere. Foreløpig har all markedsføring skjedd via word of mouth. Fremover vil vi bruke noe mer penger på å nå andre grupper. Når vi kommer i gang med det, regner jeg med at veksten kommer. Også fremover vil våre brukere være våre viktigste ambassadører og dem som gir oss flest kunder. Det er slik vi har vokst i England og det er slik vi skal vokse her. Våre brukere blir fort fans som forteller venner og familie om oss, sier Myklebust.
- Hvorfor er det norske markedet så vanskelig?
- Folk er glad i bankene sine og har en sterk lojalitet. Du kan si at her arver barna banken sin fra foreldrene. De fø