Vi kjenner oss ikke igjen i bildet som Nanna Hauksdottir ved Universitetet i Tromsø gir i Khrono 18. september. Hun mener arbeidet ikke foregår åpent nok, og oppfordrer departementet til å påse at prosessen «foregår på tvers og ikke i faglige siloer». Bekymringen knytter seg særlig til at tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) ikke ivaretas godt nok.
RETHOS-prosjektets mål er å utarbeide nasjonale retningslinjer for grunnutdanningene i helse- og sosialfag. Retningslinjene skal definere den kompetansen som studentene skal ha etter endt utdanning slik at den er i tråd med brukernes og tjenestenes kompetansebehov.
Det er en misforståelse å tro at de nasjonale retningslinjene skal beskrive pedagogiske metoder eller undervisningsformer. Toril Johansson Ekspedisjonssjef, Kunnskapsdepartementet
Det er oppnevnt programgrupper for 19 helse- og sosialfaglige utdanninger som utarbeider retningslinjene som er satt sammen av representanter fra unive