Erik Dæhlin har etterlyst en større satsing på samtidsmusikk i Music Norway. (Les innlegget hans her.)
Vi vil innlede med å si at vi har en god dialog med Music Norway, samtidig som vi i likhet med Dæhlin ønsker oss en styrking innen nettopp dette området. Vi er helt sikre på at det finnes et stort og per i dag uforløst potensial for kunstmusikk.
Som direktør i Music Norway, Kathrine Synnes Finnskog, skriver i sitt tilsvar, har vi gitt noen innspill til Kulturdepartementet om dette potensialet, og beskrevet noen veier vi mener kan være naturlige å følge i arbeidet. Fordi dette innspillet er blitt en del av debatten, ønsker vi å forklare mer inngående hvordan vi ser for oss at en slik satsing kan forsterkes.
Spesialisert kompetanse er nødvendig
Norsk Komponistforening representerer i stor grad det som kan kalles samtidsmusikkfeltet. Vi representerer også mange jazzkomponister, komponister som arbeider med elektronisk musikk, filmkomponister og komponister som arbeider med musikk til scene. Det disse har til felles, er at feltene de opererer i ikke nødvendigvis fungerer på samme måte som de mest kommersielle delene av musikkbransjen. Det er spesialiserte felt, med spesialiserte behov. På samme måte som et godt nettverk innen festivaler for metal vil hjelpe deg lite om du skal slå gjennom som topliner i LA, så hjelper det lite med kontakter i det britiske kormiljøet dersom det man arbeider med er tysk modernisme. Spesialiserte nettverk og ulike miljøer, med ulike praksiser, økonomier og tradisjoner, tr