Khrono
26.06.2021
Praksisorientert forskning og undervisning trenger ikke gi avkall på krav til vitenskapelig kvalitet, slik noen synes å tro.
AKADEMISERING| I de siste ukene har debatten om virkningene av at stadig flere høgskoler har «meldt overgang» til universitetenes rekker blusset opp igjen. Noen ser ut til å mene at det meste var bedre før, med et skarpt skille mellom praksisnære høgskoler og «eliteuniversitet». Andre argumenterer for at all høyere utdanning bør gjennomsyres av tung teori og «vitenskapliggjøring», til beste for praksisfeltet.
Les merMen få har vært opptatt av hva som faktisk foregår i samspillet mellom akademia og praksis. Fremragende fagmiljøer står ikke nødvendigvis i motsetning til utdanning av kompetente og nyttige kandidater. Det er ikke akademisk kunnskap som sådan det er noe galt med. Problemene oppstår når kunnskapen ikke svarer på de utfordringene praktikerne står overfor i hverdagen.
Virkelighetsfjern teori og forskning er uheldig for læring og praksis. Samtidig er kunnskapsbasert praksis gjennom relevant og nyttig forskning avgjørende for at sykepleiere, sosionomer, lærere og andre yrkesutøvere skal kunne bli bedre. For å f