Fiolinist Emil Huckle-Kleve hever buen og fester blikket i det svarte forhenget, trukket i hele salens bredde. Nesten. Det er 12 meter med stoff det. Nesten. Og bak der 12 meter med jury. Nesten. Hva som foregår på innsiden av hodet til Emil idet buen treffer strengen, er umulig å vite. Men vi veit hva han prøver på: Å ikke gjøre noe nesten.
Når alt står på spill: Emil Huckle-Kleve i Konserthusets lille sal.
Oda Hveem
Fluktrefleks og å samle på feil
Prøvespill - bare ordet kan utløse fluktrefleksen hos majoriteten av musikere. Juryen er et mangehodet troll som er ute etter å ta deg, og forberedelsene fordufter idet pianisten setter første akkord. En situasjon skapt for den totale ydmykelse. Eller?
- En jury samler ikke på feil. Vi ønsker at hver ny kandidat som kommer inn skal være den vi vil ha, forsikrer Elise Båtnes mildt.
Konsertmesteren i Oslo-Filharmonien har mye erfaring med prøvespill - hun ruster studenter til å takle situasjonen, og er i dag juryleder når orkesterets nye tutti førstefiolinist skal plukkes ut.
- Det å sette likhetstegn mellom en vanlig konsert og en prøvespillsituasjon funker for meg. Det er det samme man skal gjøre. Å gå på podiet og gi noe til dem som hører på. Greier man å ha den vinklingen, greier man også å fortelle hvem man er som musiker, mener Elise.
En ny kollega er ikke noe bestillingsverk. Elise vil overraskes.
- Hva trenger vi mer av i gruppa? Hvis alle er samme type musikere, blir uttrykket ganske kjedelig. Vi trenger ulike musikertyper med ulike kvaliteter. Vi ønsker å ansette en ny kollega som også kan utvikle og inspirere, forklarer hun.
Før stormen: Deler av juryen venter på første kandidat. Elise Båtnes sitter som nummer to fra høyre.
Marte Bjerke
- Tenker meg inn i en boble
Emil Huckle-Kleve har flere ganger utsatt seg for den mentale kraftanstrengelsen det er å prøvespille. Én gang klaffa alt. For fem år siden prøvespilte han nettopp her, og endte opp med jobb som andrefiolinist i Oslo-Filharmonien. I dag skal han overbevise kollegene om at han er den rette til jobben som førstefiolinist. Han konkurrerer med 27 andre.
- Jeg prøver å tenke at jeg er i en boble, forsøker å glemme alt utafor, juryen og situasjonen, forklarer Emil når vi møter ham i et av Filharmoniens øverom noen dager før selve dagen.
Viktigheten av øvelse: - Det er først etter at jeg ble ferdig med å studere at jeg skjønte hvor viktig det er å trene på prøvespillsituasjonen, sier Emil Huckle-Kleve.
Oda Hveem
Han ser for seg hvordan det vil være å gå inn, å stå der foran juryen, som denne gang er hans egne kolleger. Akkura