Kunstig intelligens (KI) har store muligheter i seg. Det spås å kunne øke produktiviteten kraftig, samtidig som det har store etiske utfordringer.
Sjur O. Anda
Senest oppdatert aug 18, 2021
Vi er i Arendal, det er en så stinn brakke som covid-reglene tillater. Dr. Christina Colclough, internasjonal ekspertstemme på digital teknologi og arbeidsrettigheter ser på hvordan KI kan skape problemer på arbeidsplassen.
- KI er lite regulert, men hvordan vi tar det i bruk har mye å si for hvordan arbeidsplassene utvikler seg. Foreløpig har det vært lite fokus på KI på jobb, men det er noe vi burde tenke mye på. Denne teknologien kan bidra både positivt og negativt, men vi må sikre oss at det gir oss et bedre arbeidsliv, sier Colclough.
KI er algoritmer bygd på data. Spørsmålet er hva som skjer når de begynner å profilere og analysere oss og jobben vi gjør? Er algoritmene til å stole på? Hun peker på følgende utfordringer:
Bruk av KI vil kunne bidra til økt arbeidspress.
KI vil kunne ha innarbeidet et diskriminerende bias.
Det vil kunne bli utfordringer rundt psykisk helse når man stadig får mindre autonomi i jobben og flere avgjørelser tas av en datamaskin.
Når algoritmene tar avgjørelsene, blir jobben mindre interessant.
Lavere lønninger
Press mot det organiserte arbeidslivet
Mindre autonomi
Mindre personvern og mer overvåkning
- Vi har eksempler det det måles hvor fort folk skriver på tastaturet og når de ikke gjorde det. Denne teknologien kan overvåke og se hva du gjør på PCen. Flere steder overvåker teknologien hvordan både kunder og arbeidere oppfører seg, og hvor produktive folk er. Disse systemene kan nok være effektive på kort sikt, men vil kunne skape så dårlige arbeidsforhold at de på lang sikt virker mot sin hensikt, sier Colclough.
Det er også utfordringer rundt hvem som eier dataene som samles inn.
- Teknologien kommer gjerne fra tredjeparts