Din Hørsel
18.10.2019
Lytting og talespråklig trening med Auditiv Verbal Terapi (AVT) har vært en ubetinget suksess for drøyt to år gamle Bjug Coates-Ålgård og hans foreldre i Sandvika.
Din Hørsel møter lille Bjug og foreldrene Ruth Coates og Tollak Ålgård hos audiopedagog Charlotte Caspari på Bekkestua i Bærum.
Både tale og tegn
Bjug har medfødt hørselstap som ble oppdaget ved nyfødtscreeningen. Han fikk raskt høreapparat som ble byttet ut med Cochlea Implantat (CI) på begge sider før han var fylt ett år. Han smiler tillitsfullt til Caspari, og er ikke sen om å kaste seg over lekene og bøkene som er en viktig del av AVT.
- Vi valgte tale som hovedspråk, men bruker også en del tegnspråk som støtte og supplement - særlig om morgenen når han våkner uten CI og i andre situasjoner der han enten er uten lyd eller at det er vanskelig for ham å oppfatte tale. Hele poenget med språk er å kunne kommunisere, og vi ønsker å gi Bjug best mulige forutsetninger til å få til nettopp dette,
Fra dag én
AVT er en metode hvor audiopedagog i samarbeid med foreldre arbeider for å styrke barnets lytteferdigheter, talespråk, kognitiv og sosial utvikling.
- Målet er å komme i gang så fort et hørselstap er oppdaget. Jo før, jo bedre. En eller begge foreldrene, og eventuelt andre familiemedlemmer, skal alltid være med på disse møtene. Foreldrene lærer strategier som de kan bruke i hverdagen slik at barnet kan få best mulig utbytte av resthørselen, høreapparatene eller CI-ene sine. De lærer også å lytte til barnets egne verbale initiativer og som voksen å være sensitive til barnets følelsesmessige behov og egen motivasjon til læring. Lek og samtaler
AVT bygger på en kombinasjon av lek og samtaler som basis for barns talespråklige utvikling.
- Vi kan komme langt med jevnlig språkstimulans på tre år. Målet er å tette
Gå til medietBåde tale og tegn
Bjug har medfødt hørselstap som ble oppdaget ved nyfødtscreeningen. Han fikk raskt høreapparat som ble byttet ut med Cochlea Implantat (CI) på begge sider før han var fylt ett år. Han smiler tillitsfullt til Caspari, og er ikke sen om å kaste seg over lekene og bøkene som er en viktig del av AVT.
- Vi valgte tale som hovedspråk, men bruker også en del tegnspråk som støtte og supplement - særlig om morgenen når han våkner uten CI og i andre situasjoner der han enten er uten lyd eller at det er vanskelig for ham å oppfatte tale. Hele poenget med språk er å kunne kommunisere, og vi ønsker å gi Bjug best mulige forutsetninger til å få til nettopp dette,
Fra dag én
AVT er en metode hvor audiopedagog i samarbeid med foreldre arbeider for å styrke barnets lytteferdigheter, talespråk, kognitiv og sosial utvikling.
- Målet er å komme i gang så fort et hørselstap er oppdaget. Jo før, jo bedre. En eller begge foreldrene, og eventuelt andre familiemedlemmer, skal alltid være med på disse møtene. Foreldrene lærer strategier som de kan bruke i hverdagen slik at barnet kan få best mulig utbytte av resthørselen, høreapparatene eller CI-ene sine. De lærer også å lytte til barnets egne verbale initiativer og som voksen å være sensitive til barnets følelsesmessige behov og egen motivasjon til læring. Lek og samtaler
AVT bygger på en kombinasjon av lek og samtaler som basis for barns talespråklige utvikling.
- Vi kan komme langt med jevnlig språkstimulans på tre år. Målet er å tette