AddToAny

Studentevaluering gir ikke nødvendigvis godt bilde av undervisningskvalitet

Studentevalueringer bør ikke benyttes blindt som et virkemiddel for å oppnå økt kvalitet, skriver professor Eirik Abrahamsen og førsteamanuensis Jon Selvik ved Universitetet i Stavanger.
Studentevalueringer er viktige for vurdering av undervisningskvalitet, men bør ikke benyttes blindt som et virkemiddel for å oppnå økt kvalitet. Slike evalueringer bør ses i lys av kollegaevalueringer og evalueringer fra pedagogisk fagekspertise.

Tilbakemeldinger fra studenter er opplagt et sentralt virkemiddel for å oppnå økt studiekvalitet. Høyere utdanningsinstitusjoner i Norge er, fornuftig nok etter vårt syn, pålagt å bruke studentevaluering som et grunnlag for å vurdere kvaliteten på undervisningen.

Man ender opp i en situasjon hvor det er naturlig å stille spørsmål ved hvilken type studenter som gir tilbakemeldinger. Eirik Abrahamsen og Jon Selvik Professor og førsteamanuensis, UiS

Det er imidlertid ikke opplagt hvilken rolle slike tilbakemeldinger bør ha. Og som også andre har poengtert tidligere, er det god grunn til å være kritisk hvis de overstyrer oppfatninger fra pedagogisk fagek

Les mer

Flere saker fra Khrono

Hvor lett skal vi gjøre det for KI-generasjonen, spør student. Har vi ikke universiteter for å oppdra individer som kan undersøke, skrive og tenke selv, istedenfor å leke gjetteleken med informasjon fra ChatGPT?
Khrono 28.09.2023
Regjeringen vil ha mindre detaljstyring. Prosessen startet i sommer, og fortsetter nå.
Khrono 28.09.2023
Over en tredel av studentene ved fagskolene har ikke opplevd at representanter fra arbeidslivet har bidratt i utdanninga hittil i studiet, viser Studiebarometeret for fagskolestudenter.
Khrono 28.09.2023
Han framsto som en usedvanlig dyktig søker da han søkte jobb hos Universitet i Bergen. Nå vil universitetet be redelighetsutvalget se på covid-19-artiklene han publiserte mens han var ansatt.
Khrono 28.09.2023
Leder av sykepleieforbundets studentorganisasjon mener universitets- og høgskoleloven i for liten grad ivaretar studenter og deres rettigheter.
Khrono 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt