Khrono
30.06.2019
Studentevalueringer bør ikke benyttes blindt som et virkemiddel for å oppnå økt kvalitet, skriver professor Eirik Abrahamsen og førsteamanuensis Jon Selvik ved Universitetet i Stavanger.
Studentevalueringer er viktige for vurdering av undervisningskvalitet, men bør ikke benyttes blindt som et virkemiddel for å oppnå økt kvalitet. Slike evalueringer bør ses i lys av kollegaevalueringer og evalueringer fra pedagogisk fagekspertise.
Les merTilbakemeldinger fra studenter er opplagt et sentralt virkemiddel for å oppnå økt studiekvalitet. Høyere utdanningsinstitusjoner i Norge er, fornuftig nok etter vårt syn, pålagt å bruke studentevaluering som et grunnlag for å vurdere kvaliteten på undervisningen.
Man ender opp i en situasjon hvor det er naturlig å stille spørsmål ved hvilken type studenter som gir tilbakemeldinger. Eirik Abrahamsen og Jon Selvik Professor og førsteamanuensis, UiS
Det er imidlertid ikke opplagt hvilken rolle slike tilbakemeldinger bør ha. Og som også andre har poengtert tidligere, er det god grunn til å være kritisk hvis de overstyrer oppfatninger fra pedagogisk fagek