Kameratkollisjoner, oppblåste erstatningsbeløp, falske kvitteringer, uriktige skadetidspunkt og ren diktning er kjente metoder som brukes i forsøk på å lure norsk forsikringsbransje.
- Statistikken synliggjør at vi har et problem med noen uærlige kunder som stjeler fra fellesskapet, sier Skare.
Almen aksept for forsikringssvindel er blant nordmenn omtrent på nivå med aksepten for skattesvindel. Det er tydelig at mange ser bort fra bransjens gjentatte advarsler om at familie, venner og naboer i realiteten er med på å finansiere en urettmessig erstatning.
FLEST SAKER FRA PRIVAT SKADE
Både forsøk på å få utbetalt og faktisk få utbetalt erstatning, basert på gale opplysninger, defineres som forsikringssvindel, ifølge bransjen. Nesten tre firedeler av svindelsakene i fjor hørte inn under privat skadeforsikring. Næring står for fire prosent og syke- og uføreforsikringstakere står for 25 prosent av antall saker. Målt etter verdi er bilde et annet. Tallene viser at så mye som 57 prosent av avdekket svindel-beløp i fjor hadde utgangspunkt i syke- og uføreprodukter.
Andelen av avdekkede saker innen bil- og reiseforsikring vil være stor ettersom det er flest meldte skader her. Beløpsmessig er det bygningsforsikringer som