HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
26.08.2022
Det er kommet inn godt over 100 høringssvar etter at Finansdepartementet, i mai, sendte ut på høring forslag til særregler om skattlegging av privat konsum i selskap. Mange aktører i reisebransjen har protestert imot forslaget, som de mener vil føre til urettferdig beskatning og ha som konsekvens at det blir umulig å drive videre.
Etter forslaget anses en eier med bestemmende innflytelse i et aksjeselskap m.v. eller ansvarlig selskap m.v., som eier eller disponerer boligeiendom, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter, for å ha hatt disposisjonsrett til formuesobjektet hele året. Den skattepliktige fordelen disposisjonsretten utgjør, fastsettes sjablongmessig. Sjablongene foreslås satt høyt, slik at det ikke vil lønne seg å eie formuesobjektene i selskap til privat konsum.
Hvis forslaget blir virkelighet vil en person som eier et selskap som f.eks. driver campingplass med korttidsutleie av hytter, omfattes av særreglene og derfor bli skattlagt for den tiden hyttene er ledige. Tilsvarende gjelder også for en person som eier et selskap som driver utleie av båt, fly eller helikopter, eller taxi-virksomhet hvor slike formuesobjekter benyttes. Man vil bli beskattet for en fordel man teoretisk kunne ha hatt, istedenfor den fordelen man har hatt. Forslaget bryter med skattelovens hovedregler om at det er den faktiske fordelen som skal beskattes, ikke en teoretisk fordel.
Bakgrunnen for forslaget er ifølge Høringsnotatet: «Skatteetatens kontroller viser altså mange tilfeller av manglende etterlevelse av dagens regelverk. De viser også at det til tross for omfattende kontrollinnsats, fortsatt er mangelfull etterlevelse.»
Denne konklusjonen trekkes på grunnlag av rundt 1000 endringsvedtak av skatt over en periode på 14 år. Dette utgjør 70-80 saker per år, med en samlet inntektsjustering på i underkant av NOK 100 millioner, altså kun noen titalls millioner i økt proveny.
Finansdepartementet
Gå til medietHvis forslaget blir virkelighet vil en person som eier et selskap som f.eks. driver campingplass med korttidsutleie av hytter, omfattes av særreglene og derfor bli skattlagt for den tiden hyttene er ledige. Tilsvarende gjelder også for en person som eier et selskap som driver utleie av båt, fly eller helikopter, eller taxi-virksomhet hvor slike formuesobjekter benyttes. Man vil bli beskattet for en fordel man teoretisk kunne ha hatt, istedenfor den fordelen man har hatt. Forslaget bryter med skattelovens hovedregler om at det er den faktiske fordelen som skal beskattes, ikke en teoretisk fordel.
Bakgrunnen for forslaget er ifølge Høringsnotatet: «Skatteetatens kontroller viser altså mange tilfeller av manglende etterlevelse av dagens regelverk. De viser også at det til tross for omfattende kontrollinnsats, fortsatt er mangelfull etterlevelse.»
Denne konklusjonen trekkes på grunnlag av rundt 1000 endringsvedtak av skatt over en periode på 14 år. Dette utgjør 70-80 saker per år, med en samlet inntektsjustering på i underkant av NOK 100 millioner, altså kun noen titalls millioner i økt proveny.
Finansdepartementet