Fri tanke
05.09.2022
Datingappene overvelder beslutningsevnen vår. Er vi egentlig skapt for å ha mange valg?
Før var det vanlig med kontaktannonser og «send bilde»-krav. Nå føles det som om den digitale datingtjenesten Tinder «alltid» har vært der, men den kom faktisk ikke før i 2012. Tinder er eid av Match Group, som også eier flere andre datingtjenester. Industrien har som mål å gjøre seg selv overflødig. Stemmer det?
VIL ULIKE TING
Forskningsrådgiver Trond Viggo Grøntvedt ved NTNU i Trondheim har en doktorgrad i psykologi, og var en av de første som forsket på datingtjenesten Tinder. Var Tinder et sted der nye grupper fant sin arena, eller et sted for de som allerede klarte seg på markedet?
- Evolusjonære hypoteser predikerer at kvinner søker etter partner som har status og ressurser, for å kunne øke sjansen for overlevelse hos avkom. Prediksjonen er at menn i større grad enn kvinner søker en fysisk attraktiv partner, og en partner som er yngre enn dem selv når de har passert starten av 20-årene. Dette finner vi igjen i for eksempel undersøkelser om preferanser, og i hva menn og kvinner søker etter i kontaktannonser. Menn fokuserer på alder og bilde i større grad enn kvinner, mens kvinner fokuserer på status og inntekt i større grad enn menn.
HVA VAR DE VIKTIGSTE FUNNENE?
- Vi fikk bekreftet noen antakelser om motivasjon. Menn var i større grad motivert av tilfeldig sex, ville sjekke markedet, var nysgjerrige og kjedet seg. Kvinner i større grad enn menn fikk økt selvtillit, trolig av at de fikk et godt ant
Gå til medietVIL ULIKE TING
Forskningsrådgiver Trond Viggo Grøntvedt ved NTNU i Trondheim har en doktorgrad i psykologi, og var en av de første som forsket på datingtjenesten Tinder. Var Tinder et sted der nye grupper fant sin arena, eller et sted for de som allerede klarte seg på markedet?
- Evolusjonære hypoteser predikerer at kvinner søker etter partner som har status og ressurser, for å kunne øke sjansen for overlevelse hos avkom. Prediksjonen er at menn i større grad enn kvinner søker en fysisk attraktiv partner, og en partner som er yngre enn dem selv når de har passert starten av 20-årene. Dette finner vi igjen i for eksempel undersøkelser om preferanser, og i hva menn og kvinner søker etter i kontaktannonser. Menn fokuserer på alder og bilde i større grad enn kvinner, mens kvinner fokuserer på status og inntekt i større grad enn menn.
HVA VAR DE VIKTIGSTE FUNNENE?
- Vi fikk bekreftet noen antakelser om motivasjon. Menn var i større grad motivert av tilfeldig sex, ville sjekke markedet, var nysgjerrige og kjedet seg. Kvinner i større grad enn menn fikk økt selvtillit, trolig av at de fikk et godt ant