SVINDLER ELDRE KVINNER
Saken omhandlet en kvinne i 70- årene som ble utsatt for såkalt Olga-svindel. Metoden går ut på at svindlere systematisk ringer kvinner med navn som er vanligere for eldre generasjoner av kvinner -som Olga, Kari og Gerd - for å svindle dem til å gi fra seg sensitive personopplysninger og BankiD. Deretter tapper svindlerne kontoer for penger, eller tar opp lån i offerets navn.
I denne saken ble en kvinne svindlet for over 150 000 kroner. Selv om Finansklagenemnda kom frem til at SpareBank1 Østlandet skulle dekke tapet for kvinnen, valgte banken å ikke følge nemndas avgjørelse. Dermed gikk saken rettens vei.
BØR GODTA DOMMEN
- Nå har lagmannsretten fastslått hvordan loven skal forståes, og vi håper banken tar det til etterretning. Lagmannsretten har fastslått av banken ikke kan velte ansvaret over på kunden ved såkalt «Olga-svindel». Nå håper Forbrukerrådet SpareBank1 tar ansvar for sine svindelutsatte kunder, sier Tone Molvær Berset, juridisk direktør i Forbrukerrådet.
Det er flere uheldige forbrukere som står i samme situasjon som kvinnen i denne saken, og flere saker er satt på vent til utfallet av denne saken var