- Jeg hadde vært på en Kari Bremnes-konsert og var vanvittig imponert over hvordan hun verbalt klarte å knytte sammen låtene. Jeg ville gjøre noe lignende selv og slarva av gårde i ti minutter før jeg begynte å spille. Etterpå fikk jeg klar beskjed om at jeg like gjerne burde holde kjeft.
Terping foran speilet
Det er ikke alle forunt å mestre den verbale formidlingen på konsert, mellomsnakket. Publikum kan være nådeløse hvis de merker at noe skurrer. Pål Moddi Knutsen måtte øve i flere år før han følte at han behersket det å sy sammen en konsert.
- Jeg gikk hjem og øvde foran speilet. Satte opp stikkordlister, bygde opp dramaturgier, terpet på ordvalg og hvor jeg skulle plassere de viktige kunstpausene, forteller Moddi.
- I starten ble det stivt og manusaktig. Funka ikke i det hele tatt. Det var vel først etter konsert nummer 5-600 at det begynte å løsne.
{f3}
Når Moddi holder en konsert i dag, kan han prate mer enn han synger. Særlig med prosjektet Unsongs, der han synger forbudte sanger.
- Jeg kunne ikke gjort de konsertene uten å beherske det verbale mellom sangene. De har et innhold som ikke alltid åpenbarer seg når sangen blir spilt, og det er utrolig viktig å gi publikum et innblikk i typen samfunn sangene er skrevet i og hvorfor jeg synger dem.
- Hva var det som løsnet etter konsert nummer 600?
- Jeg begynte å kjenne publikummet mitt. Det finnes så mange typer publikum. De fortellingene som treffer på et julebord behøver ikke treffe like bra på en konsert for et universitet. Jeg liker å stå i døra og ønske folk velkommen til mine konserter. Jeg vil se hva slags folk jeg skal spille for, hvor de er fra, alderen deres og hvilket språk de snakker. Nå kan jeg følge magefølelsen og møter publikum med en uendelig letthet.
God verbal formidling er viktig, og ifølge Moddi noe det er fullt mulig å lære seg å bli god på. Så hva gjør de som utdanner musikere for å forberede studentene på dette?
Bevisste studenter: Førsteamanuensis Morten Halle diskuterer scenisk bevissthet med jazzstudenter ved Norges musikkhøgskole.
Torkil Torsvik
Hva vil du fortelle?
I Auditoriet på Norges musikkhøgskole (NMH) sitter en gjeng jazzstudenter og hører på fire forelesere som har evaluert studentenes opptredener under festivalen S


































































































