Den norske tannlegeforenings Tidende
17.11.2022
Etikkrådet har i senere tid fått flere henvendelser i forbindelse med kjøp og salg av tannlegepraksiser, og dermed overdragelse av pasientarkiv.
Den som overtar pasientarkivet gjør nesten alltid en henvendelse til pasientene.
Pasientarkivene inneholder ofte navn på pasienter som har vært innom praksisen gjennom flere års drift. Ikke alle som er registrert i arkivet har en recallavtale med tannlegen. Mange kan etter hvert ha skiftet tannlege, og er tilknyttet en annen tannlegepraksis.
Den som kjøper eller overdrar pasientarkivet er naturlig nok opptatt av å få mest mulig igjen for sine investeringer.
Denne problemstillingen fører ofte til kon
Gå til medietPasientarkivene inneholder ofte navn på pasienter som har vært innom praksisen gjennom flere års drift. Ikke alle som er registrert i arkivet har en recallavtale med tannlegen. Mange kan etter hvert ha skiftet tannlege, og er tilknyttet en annen tannlegepraksis.
Den som kjøper eller overdrar pasientarkivet er naturlig nok opptatt av å få mest mulig igjen for sine investeringer.
Denne problemstillingen fører ofte til kon