Finansfokus
07.12.2016

Ifs kundesenter har gått bort fra detaljstyring og et evig jag etter salgsmål. Nå får de ansatte styre sin egen hverdag i større grad enn tidligere. Resultatet er en kraftig reduksjon i sykefraværet og mye bedre arbeidsmiljø.
SARPSBORG: - Det er mindre stress og press nå, og vi får jobbe mer i fred. Fokuset er snudd fra salg til hva kunden faktisk trenger. Nå handler jobben om å avdekke kundens behov, ikke om å pushe et visst produkt akkurat denne uken. Vi blir mer rådgivere enn selgere, der målet er det samme hver eneste uke, nemlig fornøyde kunder, forteller Kristine Storbakken. Hun kom tilbake i jobb i august etter ett år foreldrepermisjon.
- Jeg merket stor forskjell da jeg kom tilbake. Nå er det veldig allright på jobb. Trivselen er økt, og vi får gjøre ting mer på vår egen måte, forteller Storbakken, som før foreldrepermisjonen vurderte å bytte jobb.
- Det gjør jeg ikke lenger, konkluderer hun.
SKYHØYT SYKEFRAVÆR
Vi spoler tilbake til våren 2015. Da var arbeidshverdagen ganske annerledes. Det var måling på en rekke parametere, der det altoverskyggende målet var å selge. Det var dagsmål og ukemål. Hvis man ikke nådde tallene sine, så man aldri på årsaken til dette. Det var salg, salg, salg. Ledelsen detaljstyrte de ansattes hverdag, og det var lite rom for egne innspill og tanker. Alle ble behandlet likt, og alle måtte nå de samme målene. Det var hard HR på sitt verste. Dette gjenspeilet seg også i sykefraværet, som i en periode var nærmere 30 prosent, og rett under 20 prosent på det jevne. Fokus var ensidig på budsjetter, salgsmål og å holde kostnadene nede.
- Det var ikke et godt sted å jobbe. Det var lange avstander mellom ledere og medarbeidere, og salg og kostnader tok fokus fra alt annet. Med dårlig trivsel og høye sykef
Gå til mediet- Jeg merket stor forskjell da jeg kom tilbake. Nå er det veldig allright på jobb. Trivselen er økt, og vi får gjøre ting mer på vår egen måte, forteller Storbakken, som før foreldrepermisjonen vurderte å bytte jobb.
- Det gjør jeg ikke lenger, konkluderer hun.
SKYHØYT SYKEFRAVÆR
Vi spoler tilbake til våren 2015. Da var arbeidshverdagen ganske annerledes. Det var måling på en rekke parametere, der det altoverskyggende målet var å selge. Det var dagsmål og ukemål. Hvis man ikke nådde tallene sine, så man aldri på årsaken til dette. Det var salg, salg, salg. Ledelsen detaljstyrte de ansattes hverdag, og det var lite rom for egne innspill og tanker. Alle ble behandlet likt, og alle måtte nå de samme målene. Det var hard HR på sitt verste. Dette gjenspeilet seg også i sykefraværet, som i en periode var nærmere 30 prosent, og rett under 20 prosent på det jevne. Fokus var ensidig på budsjetter, salgsmål og å holde kostnadene nede.
- Det var ikke et godt sted å jobbe. Det var lange avstander mellom ledere og medarbeidere, og salg og kostnader tok fokus fra alt annet. Med dårlig trivsel og høye sykef