Psykisk helse
22.11.2022
Skolen må organiseres slik at barns rett til opplæring blir tatt på alvor. Barna og foresatte har ikke ansvar for at skolen svikter.
Når 40 prosent av elever som strever med skolevegring (ufrivillig skolefravær) har en nevro-diagnose og 35 prosent har en angstrelatert, tyder dette på at skolen som organisasjon svikter egen målsetting om å framstå som en inkluderende og tilrettelagt oppvekstarena for alle barn og unge.
Noen fagfolk snakker om «problematisk skolefravær» som om dette var en homogen gruppe, noe som ikke er situasjonen. Et barn som skulker skolen fordi det har mer lyst til å gjøre noe annet, må møtes på en helt annen måte enn et barn som strever med skolevegring, også omtalt som ufrivillig skolefravær. Årsaken til at det også omtales som ufrivillig skolefravær er at barna ønsker å gå på skolen, men de engster seg i så stor grad at de ikke klarer det. De foresatte vet dette, men selv om de prøver så godt de kan, klarer de ikke å få barnet til å gå på skolen.
Dette er en fortvilende situasjon både for barnet det gjelder og de pårørende. Når fagfolk i en slik situasjon legger sten til byrden ved å tvinge pårørende til å få barnet på skolen, oppstår det lett konflikter. Slike konflikter kan gjøre vondt verre for barna det gjelder. Identitet og selvtillit trues i enda større grad når barna
Gå til medietNoen fagfolk snakker om «problematisk skolefravær» som om dette var en homogen gruppe, noe som ikke er situasjonen. Et barn som skulker skolen fordi det har mer lyst til å gjøre noe annet, må møtes på en helt annen måte enn et barn som strever med skolevegring, også omtalt som ufrivillig skolefravær. Årsaken til at det også omtales som ufrivillig skolefravær er at barna ønsker å gå på skolen, men de engster seg i så stor grad at de ikke klarer det. De foresatte vet dette, men selv om de prøver så godt de kan, klarer de ikke å få barnet til å gå på skolen.
Dette er en fortvilende situasjon både for barnet det gjelder og de pårørende. Når fagfolk i en slik situasjon legger sten til byrden ved å tvinge pårørende til å få barnet på skolen, oppstår det lett konflikter. Slike konflikter kan gjøre vondt verre for barna det gjelder. Identitet og selvtillit trues i enda større grad når barna


































































































