NJF-magasinet
03.06.2016
![- Regjeringa tar kvelertak på NSB - Regjeringa tar kvelertak på NSB](https://www.fagpressenytt.no/sites/default/files/styles/thumbnail/public/articles/print-regjeringa_0.png?itok=h30BKCFv)
Fra neste år kan NSB stå igjen som et tomt selskap med mange tusen ansatte.
I revidert nasjonalbudsjett bevilger regjeringen midler til reformen som skiller ut togene, eiendommer, vedlikehold, billettsalg og flere andre nøkkelfunksjoner.
- Konkurranseutsettingen regjeringen snakker så varmt om er en stor bløff. Det blir ikke konkurranse om passasjerene. Det blir konkurranse fra utenlandske selskaper om å sikre monopol på å kjøre tog i årevis framover, sier Jane B. Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Under øksa. I revidert nasjonalbudsjett tar regjeringen kvelertak på NSB, og 100 år med stolte spor kan bli rasert, mener forbundene som organiserer flest ansatte, NJF og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
- Regjeringen tar fra NSB billettsystemet, men de aktørene som vinner anbud og får monopol på strekninger, skal kunne selge egne billetter. Da er NSB tappet for kunnskap og teknologi, og konkurrentene vil få et fortrinn. Alt det nye skal få fordeler, men NSB skal holdes nede. Det er regjeringens oppskrift. Det er ikke konkurranse. Det er ikke fair play, sier Rolf Jørgensen, leder i NLF.
Revide
Les opprinnelig artikkel- Konkurranseutsettingen regjeringen snakker så varmt om er en stor bløff. Det blir ikke konkurranse om passasjerene. Det blir konkurranse fra utenlandske selskaper om å sikre monopol på å kjøre tog i årevis framover, sier Jane B. Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Under øksa. I revidert nasjonalbudsjett tar regjeringen kvelertak på NSB, og 100 år med stolte spor kan bli rasert, mener forbundene som organiserer flest ansatte, NJF og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
- Regjeringen tar fra NSB billettsystemet, men de aktørene som vinner anbud og får monopol på strekninger, skal kunne selge egne billetter. Da er NSB tappet for kunnskap og teknologi, og konkurrentene vil få et fortrinn. Alt det nye skal få fordeler, men NSB skal holdes nede. Det er regjeringens oppskrift. Det er ikke konkurranse. Det er ikke fair play, sier Rolf Jørgensen, leder i NLF.
Revide