- Skolen skal jo gjøre veldig mye mer enn å lære matte og naturfag. Blant annet åpner skolen dørene til verden ogforbereder barna på livet etterpå. Det betyr med andre ord at PISA og andre undersøkelser ikke sier alt om skolen, bare så det er slått fast sånninnledningsvis.
Takkerlærerne
- Mye tyder på at vi er på rett vei. Vi må takke lærere og rektorer for den viktige jobben de gjør, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, da PISA -tallene ble presentert onsdag 6.desember.
De norske elevene utmerker seg spesielt når det gjelder lesing. Her er 15-åringene i Norge blant de beste i hele OECD. I matematikk er Norge blant de landene som har hatt størst fremgang siden forrige PISA -undersøkelse i 2012. Mens inaturfag har resultatene vært stabile siden 2009, men det er en liten fremgang sammenlignet med2006.
Systematisk jobbing med lesing over mangeår
- Et godt og systematisk arbeid med lesing over tid gir gode resultater, sa direktør i Utdanningsdirektoratet, Hege Nilssen, og får støtte av forsker MaritKjærnsli.
Kjærnsli har sammen med Fredrik Jensen hatt ansvaret for den norske delen av PISA -undersøkelsen. Hun er førsteamanuensis på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet iOslo.
- Det er åpenbart at det er et langsiktigog systematiskarbeid med lesing og leseopplevelse i alle fag som nå girresultater.
- Hvor ser du utfordringeneframover?
- Vi skal fortsette med den langsiktig og gode systematiske innsatsen. Og så tror jeg klasseromsforskning fremdeles vil ståsentralt for oss, sier Kjærnsli tilKhrono.
- Tidlige og direkte ti