En tung groove bølger seg ut av konsertsalen på Ski videregående skole. Ni ungdommer fra 12 til 18 år har møtt opp til workshop i jazzimprovisasjon, og jobber seg gjennom en dagfersk låt av workshopled-er Gunnar Halle. Det kan ligne en helt vanlig skoletime på musikklinja. Det er det ikke. Gunnar og de yngste utøverne hører hjemme på kulturskolen i Ski, og er bare på besøk. Workshopen er et første samarbeid mellom de to musikkopplæringsinstitusjonene, etter at Ski videregående er blitt en del av den såkalte Follo-piloten. Piloten har så langt vært et fireårig samarbeid mellom kulturskolene i Follo og Norges musikkhøgskole (NMH), med fokus på talentutvikling, praksisordninger for studenter og samproduksjoner over kommunegrenser og forvaltningsnivå. Nå er musikk, dans og drama på videregående og folkehøgskoler innlemmet i piloten, etter at Akershus fylkeskommune vedtok et fast årlig driftstilskudd på to millioner kroner. Et premiss er at alle kulturskoler i Akershus fylke inviteres med - ikke bare de som drives av kommunene i Follo-regionen, på østsiden av Oslofjorden.
Fylkesordfører Anette Solli forklarer bevilgningen med at de har fulgt med i timen.
- Vi ønsket å satse strategisk på talentutvikling. Follo-piloten var ideell å bygge videre på, fordi den identifiserer talentene tidlig og kobler dem sammen med pedagoger på toppnivå. Det gir talentene de arenaene og det løftet de trenger, mener Solli.
I konsertsalen i Ski gir Gunnar tegn til Jacob Edwards Granly (12), yngstemann i gruppa. Jacob er ikke vond å be. Han klinker til med en trompetsolo mens de store fra musikklinja komper.
Rekruttering og nivåheving
Johan Os Stave følger workshopen fra første benkerad. Som lærer på musikklinja kjenner han mange av elevene godt. Gunnar Halle har han aldri truffet, selv om de to samspillslær-erne har jobbet i samme småby med de samme ungdommene i tre år.
- Det er egentlig ganske ut