HiOA har ambisjon om å levere høy kvalitet og tar mål av seg å oppnå status som universitet. Mange ansatte står knallhardt på for å utvikle seg selv og institusjonen, og bidra til at kvalitetskrav, universitetsstatus og et solid omdømme kan realiseres i en ikke altfor fjern framtid. Skal vi lykkes, er vi helt avhengig av å forvalte vår hovedressurs - arbeidstakerne - på en god måte. Kun det eksemplariske burde være godtnok.
Dessverre er forvaltningen av de menneskelige ressurser langt fra å være eksemplarisk. Flittige folk hemmes i sitt arbeid, grunnet mangler, inkonsistens og inkompetanse i bemanningssaker. HiOAs verktøykasse på personalfeltet er antikvarisk, ja middelaldersk, ifølge en kollega. Den er dårlig tilpasset en virksomhet som søker effektivitet og kvalitet innenfor nåtidens lover og regler. Jeg skal peke på noen felt der HiOA har et betydelig forbedringspotensial i sin forvaltning av de menneskeligeressurser.
Deltakelse, involvering, forankring og informasjon e