Khrono
02.08.2017
Meninger Fravær. At skolen skal formidle en klar forventning om at elevene møter opp til timene når de kan, støttes faktisk både av sunn fornuft og læringsteorier, skriver dosent Bjørn Smestad ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
På 1990-tallet var ansvar for egen læring (AFEL) slagordet i skole-Norge. Pedagoger reiste som AFEL -predikanter rundt om i landet og fortalte at om bare elevene fikk ansvar for sin egen læring, ville lærelysten blomstre. Lærere ble bedt om å tilpasse seg - tavleundervisning var ille og læreren skulle helst ikke styre formye.
Les merJeg husker en skole jeg besøkte på denne tida. Klassens elever var spredt over hele skolen, for det var visst viktig at elevene kunne velge om de ville lære matematikk liggende i en sofa eller gående i skolegården. Læreren satt ensom i klasserommet og ventet på at spørrelystne elever skulle oppsøke henne. Ingen elev dukket opp. Jeg spurte om ikke læreren gikk rundt blant elevene for å se hvordan læringen gikk. Nei, det ville stride helt mot prinsippene for ansvar for egenlæring.
Jeg gjentar: Om læreren viste interesse for hva elevene gjorde ville det stride


































































































