(Kunnskapsdepartementet sendte i går ut forslag til nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene på høring. I denne omgang gjelder det barnevernspedagog-, bioingeniør-, ergoterapeut-, fysioterapeut-, radiograf-, sosionom-, sykepleier- og vernepleierutdanningene. Høringen gjelder følgelig åtte retningslinjer, én for hver utdanning).
De rammeplanstyrte utdanningsløpene i høyere utdanning er nå i ferd med å få et nytt styringsverktøy, kjent som RETHOS-retningslinjene (Utvikling av nasjonale RETningslinjer for Helse- Og Sosialfagutdanningene). Neste gang de tradisjonelle fagplanene og studieplanene skal gjennom sine årlige revisjoner, ligger det an til revolusjon fremfor justering av planene. Interessant nok har en såpass stor omveltning, som RETHOS har potensialet til, ført til forbausende lite offentlig debatt.
Vi har nå en alle tiders mulighet for å reetablere utdan-ningene. Jon Arne Løkke og Lars Rune Halvorsen
Av små kuriositeter kan det nevens at med rammeplanene forsvinner også studiepoeng og inndeling basert på fagdisipliner. Til og med bacheloroppgaven, på tampen av de treårige profesjonene, er i utgangspunktet fjernet. Riktignok kan de oppnevnte RETHOS-styringsgruppene argumentere for at de gamle elementene skal inn i det nye styringsverktøyet, men det må i så fall aktivt settes inn av gruppene.
Forslag til nasjonale retningslinjer for helse og sosialfagutdanninger skal nå ut på h�