- Kunnskap om effektive og forskningsbaserte metoder kan bidra til at flere barn synes notelesing er gøy, og ikke noe de trenger å streve med, sier Julia Katarzyna Leikvoll.
Hun mener at noteopplæring bør ha en større plass i utdanninga av instrumentalpedagoger.
- I 2009 skrev jeg en master om det samme emnet. Da sendte jeg ut et spørreskjema til alle pianolærerne i Hordaland. Bare åtte prosent svarte at de hadde mye kunnskap om noteopplæring. Det kan tyde på at mange bruker sin intuisjon og ikke tenker så mye over hvordan man kan lære barn å lese noter mest mulig effektivt, påpeker Leikvoll.
Hun har undervist piano i kulturskolen i mange år og er førsteamanuensis i PPU ved Griegakademiet.
- Har stått stille siden 50-tallet
For mange musikanter er avkodinga av et notebilde et mysterium, sjøl etter mange år med instrumentet. Hvorfor er det sånn?
Julia Katarzyna Leikvoll mener at grunnen ligger i at få instrumentalpedagoger har en bevisst metodikk for noteopplæring, og at både lærebøker og undervisning henger igjen i en mange tiår gammel tradisjon.
- Hvis man ser på undervisningsbøker i lesing og skriving fra 50-tallet, er de helt annerledes enn dem som brukes i dag. I grunnskolen blir ny forskning aktivt brukt i utforminga av læreb