AddToAny

Nordea: Voldsom økning i antall svindelsaker

Nordea opplever en voldsom økning i antall svindelsaker. Fra 2020 til 2022 har antall svindelsaker nesten blitt doblet. Ulike former for phishing utgjorde 60 prosent av alle bekreftede svindelsaker.
Ida Marie Edholm er svindelekspert i Nordea og har tidligere arbeidet syv år med antihvitvasking i banken. De siste to årene har hun sammen med et stort team kollegaer arbeidet for å avsløre de stadig hyppigere svindelforsøkene mot banken og kundene. Aldri før har banken hatt så mange ansatte som arbeider med å avdekke svindel. Rundt 150 ansatte i Norden jobber nå spesifikt med dette.

- Dessverre ser vi daglig kunder som blir svindlet eller forsøkt svindlet. Svindlerne blir hele tiden mer profesjonelle og vet nøyaktig hva de skal gjøre. Eldre og sårbare mennesker er den viktigste målgruppen, men den mest vanlige svindelmetoden, phishing, rammer kunder i alle aldre. Investeringssvindel er også utbredt, forteller Edholm.

PHISHING ØKER MEST

- Hvis vi ser på det totale omfanget av de ulike svindelmetodene, så er det phishing som øker mest både på SMS, e-post, på sosiale medier og over telefon. Her lures kundene til å klikke på lenker som utgir seg for å være fra banken, eller andre kjente selskap som Vipps, BankID, Kredinor, Klarna eller Intrum. Hvis du klikker på lenken, blir du ført videre til en phishing-side laget av svindlerne for å få tak i sensitiv informasjon som kort- og BankID informasjon og passord, forklarer Edholm.

Phishing rammer kunder i alle aldre.

Ida Marie Edholm, Nordea

Svindlerne blir stadig mer profesjonelle. De snakker godt norsk, er proffe til å utforme svindelmeldingene og følger veldig godt med når noe skjer. Når det nærmer seg jul, sendes det ut en falsk melding om at du har fått en pakke som må hentes snarest. Men før du henter pakken, må du betale et lite gebyr. Du blir bedt om å klikke på en lenke som fører videre til en falsk innloggingsside til nettbanken. Du tror du logger inn i nettbanken, men egentlig får svindlerne tak i innloggingsinformasjonen din. Det samme skjedde under utfasing av BankID på mobil. Da kom det ekstra mange svindelforsøk som gikk ut på å få kundene til å laste ned en falsk app for på den måten å fiske sensitiv informasjon.

RASK RESPONS

Svindelekspert Ida Marie Edholm sier at den største utfordringen er å hjelpe kunden på best mulig måte. Derfor er det helt avgjørende at kundene tar kontakt med Nordea med en gang noe har skjedd, slik at banken kan hjelpe raskest mulig med å sperre kort etc.

Det vil alltid finnes svindel i ulike former.

Ida Marie Edholm, Nordea

- Bankenes problem er at det hele tiden er noen kunder som blir lurt av svindlerne til å gi

Les mer

Flere saker fra Finansfokus

- Vi vil kjempe med alle midler i årets tariffoppgjør for å få gjennomslag for økt kjøpekraft for våre medlemmer. Etter mange magre år med reallønnsnedgang, er det nå arbeidstakernes tur, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.
Finansfokus 12.03.2024
«Menneskene har en superkraft. Vi klarer å stå i smerte og ubehag over tid». Det å stå i det og holde ut selv når det er motstand, var ett av hovedbudskapene da John Hammersmark, også kjent som kapteinen i Kompani Lauritzen (KL), holdt foredrag for en fullsatt kinosal i Stavanger. Han vil også at du skal gi deg selv en klapp på skulderen når du takler en utfordring.
Finansfokus 12.03.2024
Vi starter med å skru tiden tilbake til 1995. Televerket endrer navn til Telenor ASA og blir et globalt telekomselskap som etter hvert får en betydelig virksomhet i Asia.
Finansfokus 12.03.2024
If har totalrenovert hovedkontoret på Vækerø i Oslo med et helt bestemt mål: Å fremme samhandling mellom avdelingene. Ansatte forteller at det nå er blitt lettere å spørre hverandre.
Finansfokus 12.03.2024
Mastercard har investert syv milliarder dollar i nettsikkerhet og kunstig intelligens i kampen mot nettkriminalitet de siste årene.
Finansfokus 12.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt