NJF-magasinet
21.02.2018
I framtida er det forventet at vi jobber til vi er langt over 67 år. Møt fire mennesker som er for slitne til å jobbe så lenge. En av dem er verkstedarbeider Trond Randen.
I den store verkstedhallen til Mantena i Groruddalen i Oslo er det en jevn støy fra maskiner og metall som møter metall. I hjulavdelinga sveiser og sliper verkstedarbeider Trond Randen (59) stålhjul i fullt verneutstyr. 20 store, tunge godsvognhjul står på geledd og venter på tur. Hørselvernet stenger ute mesteparten av den inntrengende støyen fra slipemaskinen, og masken forhindrer kontakt med manganstøvet som legger seg i et fint lag på golvet rundt ham.
- Du merker det etter hvert, når du står med slipemaskinen så langt fra øret, sier Randen og viser avstanden med tommel og langfinger.
Lettere arbeid. Randen søkte seg til hjulavdelinga for fire år siden. Før den tid jobbet han med vedlikehold av boggier - hele hjulunderstell for jernbanevogner. De er blytunge, og selv om man har kraner og andre hjelpemidler, så blir det mange tunge løft.
- Særlig når man driver med hjulbytte. Det er virkelig hardt arbeid, fastslår Randen.
Han er en tettbygd og muskuløs mann, og holder seg i form med skiturer, jogging og lange jaktturer hjemme på Hadeland og styrketrening på treningsrommet på verkstedet. Likevel satte 20 år i boggiavdelinga etter hvert spor etter seg. Han fikk kroniske smerter i nakken og søkte seg bort.
- Etter to måneder på hjulavdelinga var smertene borte. Arbeidet her klarer jeg fint, men jeg merker nok at et langt yrkesliv med hardt arbeid tar på.
Han har gjennom hele yrkeslivet vært opptatt av å bruke løfte- og verneutstyret, ta vare på helsa og ho
Les opprinnelig artikkel- Du merker det etter hvert, når du står med slipemaskinen så langt fra øret, sier Randen og viser avstanden med tommel og langfinger.
Lettere arbeid. Randen søkte seg til hjulavdelinga for fire år siden. Før den tid jobbet han med vedlikehold av boggier - hele hjulunderstell for jernbanevogner. De er blytunge, og selv om man har kraner og andre hjelpemidler, så blir det mange tunge løft.
- Særlig når man driver med hjulbytte. Det er virkelig hardt arbeid, fastslår Randen.
Han er en tettbygd og muskuløs mann, og holder seg i form med skiturer, jogging og lange jaktturer hjemme på Hadeland og styrketrening på treningsrommet på verkstedet. Likevel satte 20 år i boggiavdelinga etter hvert spor etter seg. Han fikk kroniske smerter i nakken og søkte seg bort.
- Etter to måneder på hjulavdelinga var smertene borte. Arbeidet her klarer jeg fint, men jeg merker nok at et langt yrkesliv med hardt arbeid tar på.
Han har gjennom hele yrkeslivet vært opptatt av å bruke løfte- og verneutstyret, ta vare på helsa og ho