- Enten jeg har enkeltsamtaler med ansatte eller store foretak, så må jeg være tydelig på at jeg ikke kan gi råd. Jeg kan veilede om forskjellene, fastslår hun.
UTE PÅ TUR
ØKT KUNNSKAP: Natalia Ebbesen får helseforetaksansatte til å skjønne pensjonen sin.
Behovet for veiledning er stort. Derfor er ikke Natalia Ebbesen mange dager på kontoret. Hun byr på møter og foredrag, veiledning til arbeidsgiverne eller individuelle samtaler med de ansatte.
Mens arbeidsgiverne gjerne vil beholde arbeidskraften lengst mulig, har de ansatte helt andre spørsmål:
- Det gjennomgående er spørsmål om når de kan gå av, om de får mer pensjon hvis de jobber lenger og hvor mye de har lov å jobbe ved siden av pensjonen. Og eventuelt hva de skal velge, for det er flere ytelser å velge mellom. Mange vil gjerne jobbe mindre, men ikke slutte helt.
- Pensjon er et veldig komplekst fagområde, fastslår hun. I tillegg til at begrepene er vanskelige, har det skjedd mange endringer det siste året.
FÆRRE UFØRE
- For arbeidsgiverne er pensjon en stor utgiftspost, og de er naturlig nok spesielt interesserte i hvordan disse utgiftene kan reduseres. De som jobber med HR og