Det er overraskende og bekymringsfullt så lenge RETHOS nettopp har som intensjon en overordnet samordning av kravene til studieprogrammene og utvikling av felles kompetanse i helse- og velferdsstudiene.
RETHOS-prosessen, som innebærer utforming av nasjonale retningslinjer for alle grunnutdanningene i helse- og velferdsfag, er siste ledd i innføring av nytt styringssystem for høyere utdanning. Den viktigste endringen i det nye styringssystemet ligger i ny felles forskrift for rammeplan for alle grunnutdanningene.
Det er vår sterke oppfordring at disse arbeidene ses i sammenheng, og at departementet påser at prosessen forgår på tvers og ikke i faglige siloer. Nanna Hauksdottir På vegne av TPS-nettverket
Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger utgjør den felles grunnsteinen som de nasjonale retningslinjene bygger på. Den definerer tre hovedområder som skal gjelde alle utdanningene: felles læringsutbytte for alle studieprogrammene, felles kvalitetskrav for praksisstudier og bestemmelser om nasjonale