Det burde være overkommelig for politikerne å sørge for at det er tilstrekkelig med utdanningsplasser, at lærerne gis en lønnsøkning slik at de tar igjen etterslepet de har opplevd gjennom mange år, og - ikke minst - at lærerne får bedre arbeidsforhold enn tilfellet er i dag.
Gjennomføring av dette vil utvilsomt føre til at flere ønsker både å utdanne seg til lærer og til å forbli i yrket. Men i stedet for å sørge for å gjennomføre disse tiltakene, har regjeringen satt i verk tiltak som virker helt motsatt, og som har ført til at vi har mistet en rekke gode læreremner.
I 2016 gjennomførte regjeringen et krav om at for å komme inn på lærerstudiet, skulle karakteren fire i matematikk fra videregående være et krav som skulle gjelde alle som skulle utdanne seg til lærere, uansett fag. Dette har ført til at elever med filologiske fag som hovedinteresse, og som vil utdanne seg til lærere i for eksempel norsk, engelsk, samfunnsfag, livssynsfag, og ikke ha matematikk i fagkretsen sin, fra og med høsten 2016 nektes studieplass, dersom de ikke hadde oppnådd fire eller bedre i matematikk.
Kravet ble innført til tross for at både fagmiljøene og lærerorganisasjonene advarte regjeringen mot å innføre ordningen. Også Følgegruppa for lærerutdanningene, som er Kunnskapsdepartementets eget rådgivende organ med he