Bok og bibliotek
17.09.2021
I folkebibliotekloven heter det at «Folkebibliotekene skal ha til oppgave å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet, gjennom aktiv formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis til disposisjon for alle som bor i landet» (Folkebibliotekloven,1985, § 1).
... Denne litt upresise betegnelsen «andre medier» danner i dag grunnlaget for at musikk, film og spill er en del av samlingene på norske bibliotek. ERLE FLAGE VIMME
Bibliotekar Vikersund bibliotek
Som en musikkinteressert bibliotekarstudent observerte jeg gjennom tre år på bachelorstudiet at musikk og musikksamlinger i bibliotek sjelden eller aldri ble nevnt i undervisningssammenheng. Ved å ha vært bruker av musikksamlingene på flere bibliotek opp gjennom årene, og på den måten etablert musikk som en naturlig del av biblioteket i mitt eget hode, var det en liten forbauselse at det aldri var snakk om samlingseller formidlingskompetanse på dette feltet for de kommende bibliotekarene. At litteraturen og bøkene vies størst plass både i biblioteket og i utdanningen er helt naturlig, men å nesten ikke sveipe innom disse «andre mediene» som står oppført i folkebibliotekloven skapte en nysgjerrighet som jeg tok med meg inn i arbeidet med bacheloroppgaven. Da siste semester kom og tiden for valg av tema var inne, så jeg det som en gylden mulighet til å utforske den litt skyggebelagte musikken og dens posisjon, eller rettere sagt situasjon, i dagens bibliotek.
Problemstillingen hvilken posisjon har musikk i folkebiblioteket? ble formulert sammen med to underordnede spørsmål som kunne danne et klarere bilde av hva jeg egentlig ønsket å undersøke:
1. Hvordan jobber norske musikkbibliotekarer med samling og formidling av musikkmateriale i norske folkebibliotek?
2. På hvilke måter preger digitale strømmetjenester og nettbasert musikk- konsumering musikktilbudet i biblioteket?
For å besvare problemstillingene og spørsmålene jeg hadde stilt meg, ble det besluttet å intervjue bibliotekarer som jobber tett med musikksamlinger i sine bibliotek. Utvalget falt på fire bibliotekarer ansatt ved fire forskjellige bibliotek, spredt utover større eller mindre byer i Sør-Norge. Felles fo
Gå til medietBibliotekar Vikersund bibliotek
Som en musikkinteressert bibliotekarstudent observerte jeg gjennom tre år på bachelorstudiet at musikk og musikksamlinger i bibliotek sjelden eller aldri ble nevnt i undervisningssammenheng. Ved å ha vært bruker av musikksamlingene på flere bibliotek opp gjennom årene, og på den måten etablert musikk som en naturlig del av biblioteket i mitt eget hode, var det en liten forbauselse at det aldri var snakk om samlingseller formidlingskompetanse på dette feltet for de kommende bibliotekarene. At litteraturen og bøkene vies størst plass både i biblioteket og i utdanningen er helt naturlig, men å nesten ikke sveipe innom disse «andre mediene» som står oppført i folkebibliotekloven skapte en nysgjerrighet som jeg tok med meg inn i arbeidet med bacheloroppgaven. Da siste semester kom og tiden for valg av tema var inne, så jeg det som en gylden mulighet til å utforske den litt skyggebelagte musikken og dens posisjon, eller rettere sagt situasjon, i dagens bibliotek.
Problemstillingen hvilken posisjon har musikk i folkebiblioteket? ble formulert sammen med to underordnede spørsmål som kunne danne et klarere bilde av hva jeg egentlig ønsket å undersøke:
1. Hvordan jobber norske musikkbibliotekarer med samling og formidling av musikkmateriale i norske folkebibliotek?
2. På hvilke måter preger digitale strømmetjenester og nettbasert musikk- konsumering musikktilbudet i biblioteket?
For å besvare problemstillingene og spørsmålene jeg hadde stilt meg, ble det besluttet å intervjue bibliotekarer som jobber tett med musikksamlinger i sine bibliotek. Utvalget falt på fire bibliotekarer ansatt ved fire forskjellige bibliotek, spredt utover større eller mindre byer i Sør-Norge. Felles fo


































































































