Resultatet er blitt boken "Log Lady Lusty", som Lill-Ann Chepstow Lusty, alias Log Lady Lusty, omtaler som sitt galeste og mest anarkistiske prosjekt noensinne.
Performancekunst
Som fotograf er Lill-Ann Chepstow-Lusty kjent for iscenesatte fotografier og selvironiske selvportretter. I boken Log Lady Lusty har Chepstow-Lusty trådd over en ny grense. Her handler det like mye om performancekunst.
- I begynnelsen var det litt pinlig å gå rundt i pyjamas, men etter hvert merket jeg at jeg begynte å oppføre meg og føle meg som Log Lady Lusty, en eksentrisk og hemningsløs dame uten skam og blygsel. Det er morsomt at jeg som aldri har vært spesielt glad i performance, er blitt en performance kunstner, kommenterer Chepstow-Lusty.
Humoren og ironien som kjennetegner mye av kunsten hennes, er i aller høyeste grad til stede i boken. Det er også Chepstow-Lustys skarpe blikk for trender i samtiden, selv om kunstneren selv bedyrer at det slett ikke ligger noen dypere tanker bak prosjektet.
Den britiske avisen The Times of Eastbourne beskriver boken som a mordantly funny, vividly compelling, and irresistibly readable tabloid portrait of our current era.
Den norske kunstkritikeren Kjetil Røed, har litt mer blandede følelser for prosjektet, og kaller det en punkete, til dels irriterende, koronafantasi.
Humor i koronaens tid
- Prosjektet startet lenge før pandemien rammet oss, påpeker Chepstow Lusty.
- Men jeg har levd et liv litt som en einstøing i mange år, bemerker hun og forteller om den enkle hytta på Sørlandet uten strøm og innlagt vann hvor hun helt siden barndommen har tilbrakt mesteparten av somme