Det sier prorektor for utdanning ved OsloMet, Nina Waaler, til Khrono.
Fusketallene ved norske universiteter og høgskoler har økt de siste årene. Mens økningen var relativt liten, men jevn fra 2014 til 2019, opplevde man et stort hopp i antall saker i koronaåret 2020.
Ved OsloMet jobber de nå med å se på alternative eksamensformer, eller rettere sagt vurderingsformer.
For eksempel kan det som før har vært en ordinær hjemmeeksamen, bli gjort om til en såkalt mappevurdering, og motsatt.
Et mer konkret eksempel på endret vurderingsform er at flere av de ordinære skoleeksamenene er blitt gjort om til hjemmeeksamen som følge av pandemien.
- Vi vil se nærmere på vurderingsformene. Hovedgrunnen er ikke at de skal gjøres «fuskesikre», men at de skal sikre at studentene våre får best mulig læringsutbytte, understreker Waaler.
UiS: - Problematisk
Astrid Birgitte Eggen har tilsvarende rolle som det Waaler har ved OsloMet, bare litt lengre vest, nærmere bestemt ved Universitetet i Stavanger (UiS).