Posthornet
02.05.2016
Kontrollregimet i dansk arbeidsliv blir utfordret. Ansatte skroter stoppeklokka og stoler på egen faglig kompetanse.
Torben Nielsen legger de skjortekledte armene i kors og demonstrerer holdningen han først hadde da det var snakk om å innføre en tillitsreform ved Danmarks Journalist- og Mediehøjskole i Århus.
- Vi er på en journalisthøgskole, vi er redde for alt som kan kneble den kritiske røst, sier Nielsen, tillitsvalgt for danske Akademikerne, lærer på videreutdanningsprogrammet og langt fra den ordknappe typen.
Tillitsreformen er danskenes oppgjør med New Public Management som har dominert styringen i stat og kommune i Danmark de siste 30 årene. Nå sprer det seg til Norge. Oslo kommune er i ferd med å innføre tillitsreformen.
Høylytte konflikter. Mange ansatte var mistroiske til det nye opplegget og ristet på hodet over nok et kurs der de igjen skulle sitte og klø hverandre på ryggen. Fortsatt synes flere ansatte at metoden er noe stort vås. Men de nye knepene viser seg også å fungere.
Noen mener til og med de kan overføres til ekteskapets utfordringer. Tillitsvalgt Torben Nielsen mener at kursing av ansatte og ledelse i konflikthåndtering har bedret dialogen. Partene kan fortsatt være dypt uenige, men de er ærligere med hverandre og høylytte konflikter har blitt en sjeldenhet. Nå er de steile på en «ordentlig måte». Lektor Gitte Luk påstår at hun er konfliktsky, men at reformen har gjort henne modigere til å ta opp saker med kolleger og ledelse.
Hvordan framstår jeg? - Det handler om hvordan vi selv er overfor andre. Lar jeg andre snakke ferdig? Stiller jeg forberedt til et møte? Vi bruker gjerne litt tid på møtene til å «sjekke inn», at alle forteller hvor de befinner seg, sier skolens nestleder Lars Poulsen, som er ved København-avdelingen denne dagen og derfor deltar i intervjuet via storskjerm.
Vi har vel alle vært i et møte der den ene kollegaen klikker iherdig på kulepennen. En annen ruller med øynene, en tredje sjekker mobilen ustanselig. Sånt skjer visst ikke så ofte lengre ved den danske mediehøgskolen.
- Vi har fått en mer tillitsfull måte å snakke på, det skal ikke ligge noe mer mellom linjene enn det vi sier, fortsetter tillitsvalgt Torben Nielsen.
Men han understreker at metoden ikke nødvendigvis er en quick fix for alle slags problemer.
Kvalitetshjelp. Christina Borries er fagansvarlig for tillitsreformen i Offentligt Ansattes Organisationer (OAO)
Les opprinnelig artikkel- Vi er på en journalisthøgskole, vi er redde for alt som kan kneble den kritiske røst, sier Nielsen, tillitsvalgt for danske Akademikerne, lærer på videreutdanningsprogrammet og langt fra den ordknappe typen.
Tillitsreformen er danskenes oppgjør med New Public Management som har dominert styringen i stat og kommune i Danmark de siste 30 årene. Nå sprer det seg til Norge. Oslo kommune er i ferd med å innføre tillitsreformen.
Høylytte konflikter. Mange ansatte var mistroiske til det nye opplegget og ristet på hodet over nok et kurs der de igjen skulle sitte og klø hverandre på ryggen. Fortsatt synes flere ansatte at metoden er noe stort vås. Men de nye knepene viser seg også å fungere.
Noen mener til og med de kan overføres til ekteskapets utfordringer. Tillitsvalgt Torben Nielsen mener at kursing av ansatte og ledelse i konflikthåndtering har bedret dialogen. Partene kan fortsatt være dypt uenige, men de er ærligere med hverandre og høylytte konflikter har blitt en sjeldenhet. Nå er de steile på en «ordentlig måte». Lektor Gitte Luk påstår at hun er konfliktsky, men at reformen har gjort henne modigere til å ta opp saker med kolleger og ledelse.
Hvordan framstår jeg? - Det handler om hvordan vi selv er overfor andre. Lar jeg andre snakke ferdig? Stiller jeg forberedt til et møte? Vi bruker gjerne litt tid på møtene til å «sjekke inn», at alle forteller hvor de befinner seg, sier skolens nestleder Lars Poulsen, som er ved København-avdelingen denne dagen og derfor deltar i intervjuet via storskjerm.
Vi har vel alle vært i et møte der den ene kollegaen klikker iherdig på kulepennen. En annen ruller med øynene, en tredje sjekker mobilen ustanselig. Sånt skjer visst ikke så ofte lengre ved den danske mediehøgskolen.
- Vi har fått en mer tillitsfull måte å snakke på, det skal ikke ligge noe mer mellom linjene enn det vi sier, fortsetter tillitsvalgt Torben Nielsen.
Men han understreker at metoden ikke nødvendigvis er en quick fix for alle slags problemer.
Kvalitetshjelp. Christina Borries er fagansvarlig for tillitsreformen i Offentligt Ansattes Organisationer (OAO)