Posthornet
29.06.2024
- En glippe på kun 3,5 millimeter er nok til å stanse toget. Da er presisjon viktig. Det håper vi kunstig intelligens (KI) kan hjelpe oss med, sier Stig Harald Henningsen, teknisk leder i Bane Nor.
I dag sjekkes 4200 kilometer jernbanespor manuelt, ved at montører går langs sporet og inspiserer med det blotte øyet. De klarer maksimalt tre kilometer per dag.
Bane Nor jobber med løsninger som skal overføre feilsøkingen via kameraer festet på togene over til kraftige datamaskiner.
- Folk forstår gjerne ikke hvor små marginer som er avgjørende for at togene går. Alt bunner i kunnskap fra erfarne montører. Nå mater vi all kunnskapen inn i KI som lager algoritmer. Da blir det lettere å finne feilen før noe går galt, sier en ivrig Jakob Vintertun, assisterende strekningssjef i Banenor Det er god stemning inne i stasjonsbygget. Anna Gjerstad, prosjektleder innenfor digitalisering hos Bane Nor, besøker gutta som står for innsamling av viktige data som Gjerstad og hennes kolleger kan benytte.
Bane Nor har alt ansvar for bygging og vedlikehold av infrastrukturen for jernbanen i Norge. Tradisjonelt har planlegging av vedlikeholdstiltak blitt utført basert på menneskelig erfaring. Nå skal altså kameraer og kunstig intelligens bidra til å gjøre hverdagen enklere og øke sikkerheten. Samtidig sikrer man at pengene brukes til riktig tiltak på riktig sted.
Det skjer ved at statsselskapet skalerer opp bruken av algoritmer og KI.
Store ambisjoner
Den voldsomme veksten i bruk av KI omtales som den 4. teknologiske revolusjonen, der bruken av datamaskiner som utvikles gjennom robotikk og kunstig intelligens, påvirker arbeidslivet på en helt annen måte enn før.
Digitaliseringsminister Karianne Tung har satt som mål at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke KI innen 2025. Entusiastene mener KI kan gjøre arbeidsoppgavene mer effektive og nøyaktige.
De tillitsvalgte er opptatt av at ansatte blir involvert og får et kompetanseløft nå som ny teknologi inntar stadig flere områder. Ny teknologi medfører endringer i jobbhverda
Les opprinnelig artikkelBane Nor jobber med løsninger som skal overføre feilsøkingen via kameraer festet på togene over til kraftige datamaskiner.
- Folk forstår gjerne ikke hvor små marginer som er avgjørende for at togene går. Alt bunner i kunnskap fra erfarne montører. Nå mater vi all kunnskapen inn i KI som lager algoritmer. Da blir det lettere å finne feilen før noe går galt, sier en ivrig Jakob Vintertun, assisterende strekningssjef i Banenor Det er god stemning inne i stasjonsbygget. Anna Gjerstad, prosjektleder innenfor digitalisering hos Bane Nor, besøker gutta som står for innsamling av viktige data som Gjerstad og hennes kolleger kan benytte.
Bane Nor har alt ansvar for bygging og vedlikehold av infrastrukturen for jernbanen i Norge. Tradisjonelt har planlegging av vedlikeholdstiltak blitt utført basert på menneskelig erfaring. Nå skal altså kameraer og kunstig intelligens bidra til å gjøre hverdagen enklere og øke sikkerheten. Samtidig sikrer man at pengene brukes til riktig tiltak på riktig sted.
Det skjer ved at statsselskapet skalerer opp bruken av algoritmer og KI.
Store ambisjoner
Den voldsomme veksten i bruk av KI omtales som den 4. teknologiske revolusjonen, der bruken av datamaskiner som utvikles gjennom robotikk og kunstig intelligens, påvirker arbeidslivet på en helt annen måte enn før.
Digitaliseringsminister Karianne Tung har satt som mål at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke KI innen 2025. Entusiastene mener KI kan gjøre arbeidsoppgavene mer effektive og nøyaktige.
De tillitsvalgte er opptatt av at ansatte blir involvert og får et kompetanseløft nå som ny teknologi inntar stadig flere områder. Ny teknologi medfører endringer i jobbhverda