HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
03.11.2023
- Ansatte i et norsk fintech-seIskap oppIevde at 30 prosent av tiden de brukte i pIanIagte møter var bortkastet tid, viser ny studie.
Om dere ikke kan redusere antallet møter, så forsøk i hvert fall å få litt pusterom mellom møtene, sier Viktoria Stray.
- Det er utmattende med møter som går i ett, uten pauser imellom. Hvis de er digitale, logger du deg ut av ett og rett inn i et annet. Uten å skulle gå til et nytt møterom en gang.
Stray er førsteamanuensis ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, seniorforsker ved Sintef Digital og har forsket på arbeidsmetodikk og møter i over ti år.
Da hun holdt foredrag på HR tech-konferansen til HR Norge i våres, oppga 40 prosent av de rundt 300 i salen at de var fornøyde med det antallet timer de vanligvis bruker i møter. Flertallet, rundt 60 prosent, oppga at de gjerne skulle ha brukt færre timer i møter.
I en norsk fintech-virksomhet som Viktoria Stray og kollegaene forsker på, brukte medarbeidere og ledere i snitt nesten fire timer per dag i møter. Det vil si at halve dagen gikk med til møter. Tre timer var planlagte møter, mens én time ble brukt på spontane møter. En av utfordringene var da også at det ofte ikke var tid til å ta pauser mellom møtene.
Bortkastet møtetid
Forskerne har sett nærmere på hvordan fintech-bedriften balanserer koordinering av arbeid opp mot det å jobbe konsentrert uten forstyrrelser. 300 av rundt 650 ansatte og tilknyttede konsulenter deltok i undersøkelsene. I tillegg er det blitt gjort dybdeintervjuer, og forskerne har også vært på arbeidsplassen for å observere.
Medarbeiderne bruker en smidig eller agil metode når det jobber. Det betyr blant annet at prosjekter deles opp i flere og mindre deler, samt at de skal reagere raskt på endringer. Det høye antallet møter med interne og kunder, spiste imidlertid av den tiden de hadde til å jobbe med utviklingsarbeid. De ble også mindre tilgjengelige for andre enn dem som deltok i møtene, og kunne dermed bli en flaskehals i systemet, registrerte forskerne.
De ansatte selv syntes st
Gå til mediet- Det er utmattende med møter som går i ett, uten pauser imellom. Hvis de er digitale, logger du deg ut av ett og rett inn i et annet. Uten å skulle gå til et nytt møterom en gang.
Stray er førsteamanuensis ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, seniorforsker ved Sintef Digital og har forsket på arbeidsmetodikk og møter i over ti år.
Da hun holdt foredrag på HR tech-konferansen til HR Norge i våres, oppga 40 prosent av de rundt 300 i salen at de var fornøyde med det antallet timer de vanligvis bruker i møter. Flertallet, rundt 60 prosent, oppga at de gjerne skulle ha brukt færre timer i møter.
I en norsk fintech-virksomhet som Viktoria Stray og kollegaene forsker på, brukte medarbeidere og ledere i snitt nesten fire timer per dag i møter. Det vil si at halve dagen gikk med til møter. Tre timer var planlagte møter, mens én time ble brukt på spontane møter. En av utfordringene var da også at det ofte ikke var tid til å ta pauser mellom møtene.
Bortkastet møtetid
Forskerne har sett nærmere på hvordan fintech-bedriften balanserer koordinering av arbeid opp mot det å jobbe konsentrert uten forstyrrelser. 300 av rundt 650 ansatte og tilknyttede konsulenter deltok i undersøkelsene. I tillegg er det blitt gjort dybdeintervjuer, og forskerne har også vært på arbeidsplassen for å observere.
Medarbeiderne bruker en smidig eller agil metode når det jobber. Det betyr blant annet at prosjekter deles opp i flere og mindre deler, samt at de skal reagere raskt på endringer. Det høye antallet møter med interne og kunder, spiste imidlertid av den tiden de hadde til å jobbe med utviklingsarbeid. De ble også mindre tilgjengelige for andre enn dem som deltok i møtene, og kunne dermed bli en flaskehals i systemet, registrerte forskerne.
De ansatte selv syntes st