I løpet av desiste ti årene harLyng sammen med Sigtona Halrynjoblant annet sett på arbeid-og familietilpasningfor menn og kvinner iadvokat- og konsulentbransjen, og det er tema for hennes foredrag på den internasjonale kvinnedagen. Blant funnene er at kvinner og menn i utvalget stiller på ganske like fot før de blir foreldre, at de jobber like mye og at kvinnene ikke opplever særligdiskriminering.
Det endrer seg ofte når kvinnen annonserer graviditeten sin. Rekrutteringen til disseyrkene med høy intensitet har nemlig en kjønnsjevn rekruttering, men flere kvinner faller av på vei mottoppen.
Limbo undergraviditet
- Bare det å bli gravid er ofte opptakten til å havne i en negativ karrierespiral, sier Lyng, ogpresiserer:
- Det er ikke nødvendigvis slik at lederne automatisk blir negative til kvinnen som arbeidstaker, men hun havner i et slags limbo, fordi en lurer på om det som kommer ut på den andre siden av mammapermisjonen er en avhopper eller en som fortsatt er dedikert til karrierekontrakten.Dermed kan kvinner gå fra å bli sett på som en uerstattelig medarbeidertil å bli uforutsigbar arbeidskraft, sierhun.
Det er denne prosessen Lyng kaller mødregjøring. Hun sier at den negative spiralen er et viktig element i den prosessen som leder til at mødrene i hennes materiale trapper ned på karrieren etter å ha fåttbarn.
Blir satt parentesrundt
- Kvinnene vi snakket med følte at deres tidligere prestasjoner ble satt en parentes rundt, og at det alltid var den siste prestasjonen som var gjeldende. De opplever gjerne at de ikke er en del av A-laget lenger: De får ikke opprykk ellerbonuser, og de blir ikke tatt med i prosjekter i samme grad som andre ansatte, forklarerhun.
Opplevelsen av at deres posisjon og muligheter på jobben er svekket kan i sin tur føre til at motivasjonen for å investere i jobbensvekkes.
- Plutselig sitter de der med tom pult, og tenker at de like gjerne kunne ha vært hjemme sammen med barna, fortellerLyng.
Hun sier det likevelat noen av mødrene hun intervjuet har opprettholdt sin karrieresatsing og posisjon påA-laget..
- De har klart å gjøre seg uerstattelige, ved at de for eksempel har en helt unik kundekontakt eller en særlig attraktiv kompetanse i et felt firmaet firmaet satser på. Det går an, men det er helt eksepsjonelt, ifølge SelmaThereseLyng.
Ledere ogsåoverrasket
Det