NTL-magasinet
23.01.2019
Den polske sjåføren har akkurat fått vite at han ikke får kjøre videre fra kontrollstasjonen på Rige i Kristiansand. Slik bidrar Statens vegvesen til sikkerheten langs veiene.
Seniorinspektør Nils Ivar Havrevoll løfter høyrearmen og lar håndleddet sirkle rundt noen ganger. Et norsk vogntog vinkes videre etter at det har vært en rask tur på vekten. Det samme skjer med nestemann. Utenfor hallen har det oppstått en liten kø. Forklaringen er at skiltene langs E39 er skrudd på med beskjed til alle større kjøretøy om å svinge av og la seg kontrollere.
Det piper kraftig fra hjulene på et svenskregistrert vogntog i det det stopper på vekten. Kan det være noe galt med bremsene? Havrevolls kollega Tom Arild Buaas drar frem et apparat som måler temperaturen.
- Neida, alt i orden. Neste!
Smil og alvor. I løpet av året sjekker de ansatte i Agder-fylkene i overkant av 4000 kjøretøy, først og fremst av det tyngre slaget, men også noen ganger personbiler og varebiler. Region Sør omfatter blant annet Aust- og Vest Agder, som fra 2020 skal være ett fylke. To inspektører holder til på stasjonen i Arendal, seks her i Kristiansand, de fleste er medlem i NTL. De forteller om et flott miljø og varierte arbeidsdager.
- Aldri to dager som er like, slår Kostøl fast - Helt knall, føyer hovedtillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk til.
Han sier de har som mål å smile og le på jobben hver dag. Men når det kommer til sikkerheten på veiene, da er det hundre prosent alvor. Heldigvis opplever de ikke ofte at vogntog er direkte livsfarlige. Men en gang kontrollerte de et kjøretøy fra Litauen der hengeren var helt uten bremser.
- Måler kontrollørene under 25 prosent bremseeffekt, varsles politiet umiddelbart. Her var ikke effekten målbar en gang, bemerker Ernst Roger Moi tørt.
Sjåføren hadde ikke noe annet valg ennå å parkere vogntoget.
Ryggmargsrefleks. Bak en glassvegg sitter Tor-Inge Kostøl og taster inn registreringsnummer etter hvert som kjøretøyene ruller inn på vekten. Han får blant annet opp opplysninger på skjermen om hvor gamle de er, når de har vært til EU-kontroll og om de har vært kontrollert tidligere. De fleste bilene vinkes raskt gjennom. Men så er det en som trigger ryggmargsrefleksen hos de erfarne inspektørene. Det norskregistrerte vogntoget til den polske sjåføren Hubert må ta e
Les opprinnelig artikkelDet piper kraftig fra hjulene på et svenskregistrert vogntog i det det stopper på vekten. Kan det være noe galt med bremsene? Havrevolls kollega Tom Arild Buaas drar frem et apparat som måler temperaturen.
- Neida, alt i orden. Neste!
Smil og alvor. I løpet av året sjekker de ansatte i Agder-fylkene i overkant av 4000 kjøretøy, først og fremst av det tyngre slaget, men også noen ganger personbiler og varebiler. Region Sør omfatter blant annet Aust- og Vest Agder, som fra 2020 skal være ett fylke. To inspektører holder til på stasjonen i Arendal, seks her i Kristiansand, de fleste er medlem i NTL. De forteller om et flott miljø og varierte arbeidsdager.
- Aldri to dager som er like, slår Kostøl fast - Helt knall, føyer hovedtillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk til.
Han sier de har som mål å smile og le på jobben hver dag. Men når det kommer til sikkerheten på veiene, da er det hundre prosent alvor. Heldigvis opplever de ikke ofte at vogntog er direkte livsfarlige. Men en gang kontrollerte de et kjøretøy fra Litauen der hengeren var helt uten bremser.
- Måler kontrollørene under 25 prosent bremseeffekt, varsles politiet umiddelbart. Her var ikke effekten målbar en gang, bemerker Ernst Roger Moi tørt.
Sjåføren hadde ikke noe annet valg ennå å parkere vogntoget.
Ryggmargsrefleks. Bak en glassvegg sitter Tor-Inge Kostøl og taster inn registreringsnummer etter hvert som kjøretøyene ruller inn på vekten. Han får blant annet opp opplysninger på skjermen om hvor gamle de er, når de har vært til EU-kontroll og om de har vært kontrollert tidligere. De fleste bilene vinkes raskt gjennom. Men så er det en som trigger ryggmargsrefleksen hos de erfarne inspektørene. Det norskregistrerte vogntoget til den polske sjåføren Hubert må ta e