I skolen
22.06.2019
Kjønn er ikke forklaringen på forskjellene i skoleprestasjoner, understreker LO i sitt høringssvar til Stoltenbergutvalget.
Nye sjanser - bedre læring heter den offentlige utredningen om kjønnsforskjeller i prestasjonene til norske elever. Utvalget som ble ledet av direktøren i Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg, utredet hvorfor guttene gjør det dårligere i skolen og foreslo også flere tiltak.
En utfordring for samfunnet
LO deler utvalgets vurdering av at forskjellene er en samfunnsutfordring, men understreker samtidig at årsakene blant annet skyldes sosial klasse og innvandrerbakgrunn. Kjønnsforskjellene er for eksempel mindre jo lengre utdanning foreldrene har gjennomført.
«Kjønnsforskjellene må også forstås i lys av hvordan utdanningssystemet er utformet o
Les opprinnelig artikkelEn utfordring for samfunnet
LO deler utvalgets vurdering av at forskjellene er en samfunnsutfordring, men understreker samtidig at årsakene blant annet skyldes sosial klasse og innvandrerbakgrunn. Kjønnsforskjellene er for eksempel mindre jo lengre utdanning foreldrene har gjennomført.
«Kjønnsforskjellene må også forstås i lys av hvordan utdanningssystemet er utformet o