AddToAny

Levede om engasjerte forgjengere

Forfatterne av boken Pionerer i sosialt arbeid. Samtaler om profesjonalisering og yrkesidentitet er begge sosionomer med bred erfaring - fra psykiatri, barnevern, sosialkontor og utdanningsinstitusjoner.
Det er en ambisiøs bok, hvor forfatterne beskriver sosialt arbeids historie, både utviklingen av de institusjonelle rammene for sosialt arbeid og som personlig erfaring ved intervjuer med sosialarbeidere. I tillegg har de to forfatterne kommentarer og refleksjoner knyttet til dagens situasjon i faget, og tanker og ønsker om dets fremtid. Denne delen får mer preg av forfatternes egne meninger, og har til dels et litt «pratete» preg.

De sektorene som er historisk behandlet, er sykehuskuratorenes virksomhet, barne-, ungdoms- og voksenpsykiatrien, barnevern, PPT, sosialtjenesten og undervisningen ved utdanningsinstitusjonene for sosialarbeidere. En svakhet ved boken er at sosialt arbeid i attføringsfeltet, kriminal- og rusomsorgen og det oppsøkende feltet for ungdom er utelatt. Likeledes er distriktene litt tynt representert, noe forfatterne forklarer med at arbeidet med boken hovedsakelig er gjort mens de var i heltidsstillinger. Men vi ser at sosialt arbeids praksis i distriktene var temmelig annerledes enn det som var mulig å få til i Oslo og andre større byer. At faget var og delvis er et fag som i sterk grad preges av hvor du arbeider, tydeliggjøres i denne boken. Den viktigste delen er intervjuer med 15 sosialarbeidere. Det totale materialet er 35 personer, men ikke alle er inngående refert. Vi får også noen illustrerende glimt fra tiden før.

FORFATTERNE KALLER de intervjuede for pionerer, som betyr nyskapere, banebrytere. Utvelgelsen er gjort med «snøballmetoden», det vil vel si at den ene informanten tipset om den andre. Om alle var pionerer i ordets opprinnelige betydning er vel noe usikkert, og det er nok lesere som savner noen navn.

Men ildsjeler er alle de intervjuede, og det er virkelig en glede å lese om deres virke, og deres tanker rundt yrkesrollen, samt både deres fornøyelige glimt inn i arbeidshverdagen og de mer triste og hjerteskjærende.

Det er flest kvinner i utvalget, slik det har vært i det utøvende sosiale arbeidet fra veldedighetens tider i samfunnet. De første utdanningene hadde både som siktemål å gi kvinner utdannelse, og å gi dem kunnskap og litt ferdigheter innen det vi kan kalle profesjonelt sosialt arbeid. De første halvårige kursene startet opp i 1920-årene, og var forbeholdt kvinner. At sosialt arbeid ble ansett som en kvinnebeskjeftigelse holdt seg nokså lenge. I min studietid på Norges kommunal- og sosialskole rundt 1970 husker jeg vi kalte Norske Kvinners Nasjonalråds Sosialskole på Bygdøy for «kvinneskolen», og det var ikke bare hyggelig ment, vi syntes de var svært forsiktige med å ta inn mannlige studenter.

Barnevernsakademiet var en ett-årig utdanning som startet i 1935, og var en forløper for dagens barnevernspedagogutdanning. Sosialpedagogikk har vært sentralt i denne utdanningen.

De tidligere utdanningene hadde hovedsakelig innhold som jus, samfunnskunnskap, statsvitenskap og psykologi, og timelærere var regelen. De hadde liten eller ingen fast ansatte erfarne sosialarbeidere. Sosialpsykolog og sosiolog Harriet Holter advarte mot dette, fordi grunnlaget for yrkesutøvelsen kunne bli «litt av hvert», og fagets spesielle utfordringer kunne bli glemt.

DET SOM GJØR STERKEST inntrykk i intervjuene, er kvinnenes sterke engasjement i arbeidet, deres pliktfølelse og ikke minst deres oppfinnsomhet. De hadde sterk tro på at det sosiale arbeidet var viktig, og at det nyttet. Sosialarbeiderne måtte i stor utstrekning selv finne sine arbeidsoppgaver; flere beskriver kolleger med annen bakgrunn og sjefer som uttrykte tvil om sosialarbeidere var særlig brukbare. Så det gjaldt å vise sin eksistensberettigelse. Men de spurte også seg selv om hva profesjonelt sosialt arbeid egentlig var. Jeg har hørt flere kolleger spørre om det samme fra tid til annen. Flere av de intervjuede peker på behovet for teoretisk kunnskap både i psykologi og samfunnsfag, men tar også opp at personlige egenskaper var viktige. At man hadde en «ledig væremåte» (i motsetning til rigid eller fordomsfull), interesse for og evne til å omgås mennesker og kjærlighetsevne; altså hva vi kaller relasjonskompetanse. Personlig egnethet var da også i flere år en del av opptakskravene på utdanningen, dette ble vurdert ved individuelle intervjuer i opptaksprosessen til så sent som tidlig 70-tall.

Faget ble i noen år, på 1950- og 1960-tallet sterkt preget av det amerikanskinspirerte social casework. Særlig innenfor barnepsykiatrien var denne metoden den enerådende, og det ga ikke helt liten prestisje å ha jobb i denne sektoren. Flere av de fremtredende fagfolkene hadde vært på studier i USA, men også i England, og dette satte sitt preg på sektoren. Det gikk så langt at ordet «social» ble kuttet ut, og man satt igjen med noe som lignet psykoterapeutisk behandling. Man så personen, men individets sosiale situasjon kom nok litt i bakgrunnen.

FLERE AV DE intervjuede uttrykker glede, og fremfor alt lettelse over at casework ble noe eget, for dem. Fra å lete seg frem til klientenes behov for tjenester, fikk de nå en egen metode. De kunne fortelle hva de drev med.

Teamwork var viktig i psykiatrien, og spesialistutdanningen, som var preget av tverrfaglighet, gjorde at psykiatere, psykologer og sosialarbeidere fikk en felles referanseramme. Om det skapt

Les mer

Flere saker fra Fontene forskning

Liv Altmann og Kari Paulsrud (2023). Taushetsplikt i tverrfaglig samarbeid. Retten til å dele opplysninger i arbeid med barn og unge. Gyldendal Akademisk.
Fontene forskning 12.12.2024
Artikkelen utforsker oppsøkende sosialarbeideres kontakt med marginaliserte unge, og er basert på materiale samlet inn gjennom fokusgruppeintervjuer med åtte deltagere.
Fontene forskning 12.12.2024
Fontene forskning 12.12.2024
Med utgangspunkt i et datamateriale fra åtte fokusgruppeintervjuer med ansatte i barnevernstjenesten, undersøker vi i denne artikkelen hvordan faglig skjønn kommer til uttrykk når de skal vurdere samvær mellom barn og foreldre etter omsorgsovertakelse. Utgangspunktet for diskusjonene i fokusgruppene var en vignett som var utviklet av forskningsgruppen.
Fontene forskning 12.12.2024
Fontene forskning 12.12.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt