NRLU setter stor pris på det fokuset regjeringen har hatt og har på norsk lærerutdanning. Lærerutdanningenes bidrag til Norge som kunnskapsnasjon kan ikke -og bør ikke -undervurderes.
NRLU er opptatt av styrking av alle lærerutdanninger, og dette har vi også kunnet spille inn i prosessen med å utvikle strategien. Vi setter pris på muligheten vi har hatt for å bidra inn i arbeidet med strategien, og ser blant annet at det er en bred forståelse av lærerutdanning som uttrykkesher.
Strategien vektlegger både kvalifisering til yrket og videreutvikling som lærer, og skisserer dermed lærerutdanning som et kontinuum. Dette støttes også av NRLU og representerer en forskningsbasert utvikling av forståelsen av hva lærerutdanninger.
NRLU støtter de fire viktige målområdene som skisseres istrategien:
Studieprogrammer som er faglig krevende oggivende.
Faglig sterke og godt organisertelærerutdanningsmiljøer.
Kunnskapsbaserte og involverte samarbeidspartnere i barnehagesektoren ogskolesektoren.
Stabilt og gjensidig utviklende samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene, barnehagesektoren ogskolesektoren.
Vi ser svært positivt på det fokus som strategien har på styrking av samarbeidet mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet, altså barnehagene og skolene -og at dette skal preges av gjensidig respekt ogforpliktelse.
Praksisopplæreringen er en svært viktig