Khrono
02.07.2018
Lærermaster. Skolenes landsforbund skjønner ikke behovet for masterkompetanse for nyutdannete lærerne, skriver Torberg Falch ved NTNU.
Skolenes landsforbund mener det er negative utviklingstrekk i lærerutdanningen og skylder på det nye kravet om at all lærerutdanning (med noen få unntak) skal være på masternivå. I debatten med Utdanningsforbundet i Khrono forrige uke framkommer noen synspunkter jeg er direkte uenig i. For det første mener de at økt omfang på masterkompetanse gir en akademisering som fører til en dårligere skole. For det andre mener de at det fører til for mye internasjonalisering.
Les merFramtidens lærere må i større grad enn i dag utvikle seg selv i et kollegium. Konstant utvikling kjennetegner kunnskapsarbeidere, og det er nettopp det lærere skal være. Studentene skal trenes i å stille spørsmål ved egen praksis, dele og utveksle erfaringer med and