Din Hørsel
18.10.2019
- Dette nærmer seg en skandale. Hvor lenge skal denne unntakstilstanden vare? Seniorrådgiver Marte Oppedal Vale i HLF er frustrert og oppgitt etter hyppige avslag på skrivetolk.
«Da er bestillingen avlyst fra tolketjenesten. Vi beklager det inntrufne.» Denne e-postmeldingen fra Nav plinger stadig inn på Vales kontor i Hørselens Hus i Oslo.
- Noen ganger kommer beskjeden om avlysning samme dag som oppdraget er bestilt til, og jeg får ikke gjort om på avtalen. Da må jeg bare prøve å henge med uten tolkestøtte og ta sjansen på at ikke viktig informasjon glipper underveis. Andre ganger velger jeg å avlyse møter fordi tolking er helt påkrevet. Uansett er det slitsomt å være avhengig av en tjeneste som er så uforutsigbar at jeg aldri kan stole på om tolk kommer eller ikke.
- Kan noen i Nav fortelle meg hvor lenge denne krisen skal pågå, spør Vale.
Erfaren tolkebruker
Hun har vært hørselshemmet siden barndommen, har tosidig CI (Cochlea Implantat) og har hatt stor nytte av ulike tolkemetoder, deriblant tegnspråktolking og skrivetolking, under utdanning og i arbeidslivet.
Etter at hun begynte å jobbe i HLF fo
Gå til mediet- Noen ganger kommer beskjeden om avlysning samme dag som oppdraget er bestilt til, og jeg får ikke gjort om på avtalen. Da må jeg bare prøve å henge med uten tolkestøtte og ta sjansen på at ikke viktig informasjon glipper underveis. Andre ganger velger jeg å avlyse møter fordi tolking er helt påkrevet. Uansett er det slitsomt å være avhengig av en tjeneste som er så uforutsigbar at jeg aldri kan stole på om tolk kommer eller ikke.
- Kan noen i Nav fortelle meg hvor lenge denne krisen skal pågå, spør Vale.
Erfaren tolkebruker
Hun har vært hørselshemmet siden barndommen, har tosidig CI (Cochlea Implantat) og har hatt stor nytte av ulike tolkemetoder, deriblant tegnspråktolking og skrivetolking, under utdanning og i arbeidslivet.
Etter at hun begynte å jobbe i HLF fo