Den globale, svenske betalingskjempen Klarna brukes av 90 millioner kunder som handler i 250 000 nettbutikker og mange fysiske butikker over tre kontinenter og 17 markeder. I løpet av to år har selskapet fått 20 millioner brukere i USA.
FINANCIAL WELLNESS
Nylig kunne den svenske Klarna-grunderen Sebastian Siematkowski obeservers over to annonsesider i det glossy DN-magasinet D2, der han forteller om en slags relansering av et rosa, bærekraftig betalingskonsept i en mobilapp som skal gjøre brukeren veldig fornøyd.
Ifølge lederen for den norske delen av Klarna, Geir Østby, gir endringene allerede nye resultater. Antall purregebyr og inkassosaker er på vei nedover, og målet er null. Klarna har koblet inn begreper som bærekraft og klima, og kundene skal føle en form for finansielt velbehag, financial wellness.
Ifølge Østby er det, i tillegg til klima og måten virksomheten drives på, en viktig del av bærekraftmodellen i Klarna. Det er fire hovedelementer i financial wellness-konseptet: Ulike former for direktebetaling