Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Bénéteau har to versjoner av First 40.7; en for racing og en for familien som vil ha litt mer komfort, men samtidig bibeholde den gode følelsen av å seile raskt. Regattaversjonen er utstyrt med rod-rigg, hydraulisk akterstag, aluminiumvinsjer, foldepropell, dypere kjøl og ror og en langt mer åpen cockpit.
Cruisingversjonen er rigget med vaier, mekanisk akterstagstrammer, forkrommete bronsevinsjer, fast propell og med mulighet til å få en like åpen cockpit som regattaversjonen. De to benkene i cockpiten kan tas ut og settes på land som to skipskister. Dermed slipper du også styret med å bære «staur» når du skal gjøre båten lettere før regattaen. Alt ekstrautstyret ligger allerede i benkene, som kan løftes ut.
Gode seilegenskaper
First 40.7 «kutter» bølgene godt og tyngden gir den et fint og overraskende rolig driv fremover. Vi hadde ventet oss en lettvekters mer kantete bevegelser i sjøen.
Det store seilarealet - 98 kvadrameter - gjør at båten akselerere raskt selv i lite vind.
Når vinden friskner, bør seilarealet reduseres ganske kjapt. Båten kan bli vanskelig å holde på kurs med full duk når det nærmer seg frisk bris. Følelsen på roret er god, og båten søker seg akkurat passe mye til lo.
Båten leveres med en gjennomgående Sparcraft Racing 9/10-dels rigg. Akterstaget teites med et vinsjhåndtak. Blokker og vinsjer er av god kvalitet, og plassert slik at de er behagelige å jobbe med.
Snubletråd på dekk