Finansfokus
18.03.2020
Ansatte i finansbransjen stålsetter seg for nye nedbemanningsrunder i 2020. Hittil har nedbemanningen stort sett vært løst med frivillighet og sluttpakker. Nå frykter Finansforbundet at det kan det bli flere tvister mellom ansatte og bankene ledelse.
Stillingsstoppen i bankene i fjor høst var ikke nok. Det måtte sterkere lut til, etter at kraftig vekst de siste årene ikke ga ønsket effekt på bankenes bunnlinje.NY PERIODE MED NEDBEMANNINGAdvokat Pål Behrens i Finansforbundet sier finansnæringen nå er inne i en periode med nedbemanninger, særlig i de store virksomhetene.- Jeg har ikke eksakte tall, men vi snakker nok om flere hundre personer i 2020. Mye av nedbemanningen skjer ved bruk av frivillige virkemidler. I disse prosessene spiller tillitsvalgte en sentral rolle og bidrar gjennom forhandlinger og drøftinger med ledelsen til at prosessen i størst mulig grad kan gjennomføres med frivillighet, sier han.Sluttpakker er et vanlig virkemiddel i finansbransjen og de er ofte rundt ett år. Men slik behøver det ikke blir fremover. Behrens er usikker på om bankene vil sette av like mye midler til sluttpakker som de har gjort til nå.- Det kan bli flere utfordringer fremover enn det har vært tidligere. Vi er derfor forberedt på at det kan bli noen flere tvister, sier han. Det kan skje allerede til våren.Disse prosessene tar gjerne flere måneder, fordi partene prøve å løse nedbemanningen med frivillighet.- Til nå har arbeidsgiver har vært villig t
Gå til mediet


































































































