Elleve år etter går drømmen i oppfyllelse.
I januar i år står hun selv foran Spellemann-publikummet i Spektrum og synger sin egen låt sammen med Kristoffer Lo og Trondheim Jazz Orchestra.
- Jeg er skikkelig stolt av det øyeblikket der. Det var stort for meg og en milepæl på flere måter, sier Silje.
- Jeg tenkte ikke så mye over det der og da. Jeg var ordentlig syk og hadde stemmeproblemer. Men jeg nådde et viktig delmål i karrieren akkurat den kvelden. Dagen før hadde jeg min siste dag som daglig leder i AKKS. Den dagen, på scenen i Oslo Spektrum, levde jeg for første gang fullt og helt av musikken min uten å måtte ha andre jobber.
Det tøffeste publikummet
Låtskriver, vokalist, produsent, gitarist og synthist Silje har nettopp tatt plass ved vindusbordet på kaféen Peloton i Oslo sentrum. Å få presset inn en intervjuavtale med Musikkultur var ikke bare bare for 26-åringen. 2016 har vært det mest hektiske året så langt i karrieren.
- Jeg har gitt ut album nummer tre og spilt nesten tre ganger så mange konserter som i fjor.
Musikken hennes, som er blitt beskrevet som elektronisk med kjølige, dystre toner, har fått høy radiorotasjon og TV-oppmerksomhet i programmer som Lindmo på NRK.
- Den store drømmen nå er å stå øverst på plakatene. Være headliner.
Navnet Bendik har stått på noen av de største festivalplakatene de siste årene, om ikke helt øverst: Roskilde, Øya, Slottsfjell, Pstereo og by:larm. Den energiske sceneframførelsen av låter som Hjertebank og kulde og Forsvinne ga henne P3-Gull-nominasjon for Årets Live-act.
- Jeg elsker å stå på scenen. I år har vi vært på turné sju måneder i strekk. I tillegg kommer ukene med jobber for Rikskonsertene og Den kulturelle skolesekken. Det er beinhardt. To til tre konserter hver dag i klasserom, gymsaler og bibliotek med det tøffeste publikummet som finnes. Her om dagen var det en som sovnet. Jeg gikk bort og sang fo